בחירת הסוס המתאים

בחירת הסוס המתאים / שלומיק רזיאל

התאמה היא מילת המפתח בכל מערכת יחסים. אם מדובר בנישואין, ביחסי עבודה ואם ביחסים בין סוס לבעליו לכן חשוב להשקיע וללמוד  בעת בחירת סוס. האם יש לך את השותף הנכון להצלחה או שמערכת היחסים ביניכם תהיה אוסף של קשיים וחיכוכים. כאשר את/ה מחליט לבחור סוס לעצמך קח את הזמן, אל תמהר, בדיוק כמו שאת/ה קונה אוטו. הרי לא תקנה את הרכב הראשון שתראה, אתה רואה אותו קודם כל, מחליט אם הוא מוצא חן בעיניך, נוהג בו, לוקח אותו לבדיקה, מסתכל ברישיונות, מנסה להתרשם מהמוכר, מתלבט, מנסה עוד רכב, עד שאתה מגיע לאחד שחיפשת.
בדיוק כך אתה צריך להתנהג כשאתה הולך לקנות סוס. אם אתה לא איש סוסים מנוסה (ובאמת, עם יד על הלב – מנוסה זה לא

אחד שהיה לדוד שלו סוס בחצר לפני שנים), קח אתך איש סוסים מנוסה ואמין לעזרתך.

מאלף סוסים - שלומיק רזיאל
מאלף סוסים – שלומיק רזיאל

הגדר מטרה

תחליט מהי המטרה לשמה אתה קונה סוס. האם הסוס אמור לשמש אותך כסוס טיולים טוב או סוס משפחה לילדים, או האם הסוס אמור להיות סוס מנאג' לתחרויות וכדומה. בסופו של דבר, הסוס חייב להתאים למטרות שלך. הגדר מהם מטרותיך לפני שתתחיל לחפש את הסוס. אפילו, קח את הזמן, כתוב את מטרותיך על דף וכמובן לא פחות חשוב – תישאר נאמן לתקציב שלך. תהיה ישר עם עצמך. דע מהן היכולות שלך ומהי רמת הרכיבה שלך. אין בושה להיות רוכב מתחיל אך תהיה חכם ותמצא סוס שמתאים לך. השילוב הגרוע ביותר הוא של רוכב מתחיל, "ירוק" בשפה המקצועית וסוס מתחיל. זהו מתכון לאסון ותאונה שמחכה להתרחש, רק עניין של זמן. באנגלית אומרים: "Green on green makes black on blue". כלומר ירוק על ירוק עושה כחול על שחור – והמבין יבין… אם אתה רק מתחיל בעולם הסוסים, סוס מנוסה יכול מאוד מאוד לעזור לך, להוביל אותך וממש לשמור עליך. אין לך מושג כמה רוכב ירוק יכול ללמוד מסוס בוגר בעל ניסיון ולגרום לך להנות מהחוויה ולא להתמודד עם פחדים של סוס חסר ניסיון. סוס מנוסה יחפה הרבה פעמים על חוסר הידע והניסיון שלך לעומת סוס ירוק – המצב רק יחמיר, מכיוון שהסוס ירגיש מיד "שאין על מי לסמוך" כלומר אין מנהיג בין שניכם. ולכן אם נחזור לאינסטינקטים הבסיסיים של הסוס "fight or flight" הסוס פשוט ייבהל, יברח, יילחץ מכל דבר והחוויה יכולה להפוך לסיוט ואפילו לסכנת חיים לשניכם.
יש הרבה דברים שאנו מחפשים בסוס על מנת שיתאים לנו. אם אתה מעוניין בסוס מסויים, גש ותראה אותו, יותר מפעם אחת. אפילו תופיע במקרה, בהפתעה, על מנת לראות את הסוס "בסיטואציות טבעיות שלו".
צפה בסוס בשעה שמובילים אותו, כשמאכפים אותו, כשמורידים את האוכף ואיך הוא מתנהג באופן כללי בחברת בני אדם. תנסה לבדוק אם יש לו את כל מה שאתה מחפש וזכור תמיד: "רק יפה זה לא מספיק" – אתה צריך להיות איתו אחר כך.

דברים שדורשים תשומת לב

ישנם מספר דברים בסיסיים שחייבים לבדוק כאשר בודקים סוס.
חלק מהדברים הם עבורנו "דגל אדום" כלומר אם אנו מגלים אותם על הסוס הפוטנציאלי, יכול להיות שלא נקנה אותו, ונצטרך להביא בחשבון כאשר נדבר על המחיר, אם בכלל.
1. האם הסוס יודע הובלה – האם הוא מכבד אותנו מהקרקע או שמדובר בחיה חסרת נימוסים ו"ריספקט" (כבוד) שמושכת אותנו, דורכת עלינו, דורסת אותנו. סביר להניח שגם ברכיבה היא לא תתייחס אלינו כפי שהיינו רוצים.
2. שים לב לגישה ולאופי של הסוס כלפי בני אדם – כאשר ניגשים אליו כשהוא משוחרר בתא, האם הוא פונה אליך או מפנה אליך את אחוריו. האם הוא מאיים/מוריד אוזניים כלפי בני אדם.
3. האם כאשר ניגשים אליו בגדרה הוא בורח, עומד ואפילו בא לקראתך.
4. כאשר מאכפים אותו ועולים עליו – האם הוא מוריד אוזניים או שהוא עומד נינוח ורגוע.
5. האם ברכיבה הוא כל הזמן ממהר ולחוץ או נינוח, שליו ומחכה לפקודה ממך.
6. האם הוא מוכן להתרחק לבד מהאורווה/חווה ברכיבה, או מסרב ומתעקש ורוצה להישאר "בבית".
7. האם כשרוכבים בקבוצה קל להוציא אותו מהקבוצה/עדר, או קשה.
8. האם רמת הרכיבה שלך מספיקה על מנת לרכב את הסוס – האם הוא לא "יותר מידי סוס בשבילך" – כלומר כל רכיבה תהפוך למסע אתגרי של הישרדות במקום לחוויה כייפית ובטוחה.

היכן לקנות לסוס

אחת הדרכים הטובות ביותר למצוא סוס היא לפנות למאלף/מאמן סוסים אמין באזור מגוריך ולבקש ממנו לעזור לך. יכול להיות שלא יהיה לכם מישהו מתאים בדיוק בשבילך, אך הם יכולים להמליץ לך ולעזור לך למצוא את מבוקשך במקומות אחרים.
בעת רכישה מסוחר סוסים יש להיות מאוד עירניים וזהירים. גם כשרוכשים סוס מסוחר סוסים מומלץ להוועץ עם אדם שסומכים עליו .. אני אישית קונה את רוב הסוסים שלי מסוחר מסויים שאני סומך עליו במאה אחוז, מכיוון שהוא איש סוסים מקצועי, יודע להסתכל על סוסים ומכבד את המקצוע שלו. אך לצערי לא כולם ישרים ואמינים כמוהו.
הזהר מאוד מסוסים שכבר עברו הרבה ידיים. לא סתם מכרו אותם מאחד לשני – כנראה שמשהו לא בסדר.
מכירות פומביות, דבר שלא מפותח כל כך בארץ – אם מזדמן לך לראות סוסים במכירה פומבית נסה להגיע כמה שיותר מוקדם לזהות את הסוס שאתה רוצה, ולתהות על קנקנו עוד לפני שהוא נכנס למכירה. בכל מקרה, מכירה פומבית זה כמו לקנות רכב ממשלתי ממכרז – יכול להצליח בגדול ויכול ליפול בגדול.

רכיבת מבחן

כאשר בודקים סוס למכירה, בקש מבעליו לרכב עליו קודם וכך "תאסוף מודיעין" על הסוס לפני שאתה עולה עליו – זה יעזור לך אם תראה את הסוס מהצד גם להתרשם וגם ללמוד אותו.
בקש מהבעלים להעביר את הסוס דרך כל המקצבים וגם לעצור וללכת לאחור. ואם אתה קונה סוס שמתחרה, בקש הדגמה ספציפית – לדוגמא: אם אתה קונה סוס "קאטינג", בקש הדגמה על פרות וכד'. אם אתה מחפש סוס טיולים, צא עם הבעלים החוצה לשטח כשאתה רוכב על סוס אחר ובאמצע הדרך תתחלפו.
כשאתה רוכב במגרש על הסוס, בקש מחבר או איש סוסים מנוסה ואמין שיסתכל עליך מהצד ויחווה דעה.

רשימת דברים שמחפשים בסוס

1. אפשר לתפוס אותו בקלות בגדרה ובתא
2. מקבל יפה ראשיית בית
3. יודע הובלה ולא דורך עליך או מושך אותך
4. יודע לעמוד קשור
5. יודע להרים רגליים ולעמוד בשקט ובסבלנות
6. עומד בשקט באיכוף
7. מקבל מתג (פותח פה ולא מרים ראש(
8. עומד כשעולים עליו
9. יודע לונג'
10. יודע לעלות על קרון
11. יציב בשלושת המקצבים – הליכה, טרוט וקאנטר
12. יודע לעצור (לא חייב כמו "ריינר")
13. יודע ללכת לאחור
14. מנומס, עדין ובעל ריספקט לאנשים

השימוש בוטרינר / בדיקת קנייה

גם אני, למרות שאני מאלף סוסים, מדריך רכיבה ומפרזל מוסמך ובענף כל חיי, מעדיף לקחת איתי וטרינר סוסים על מנת לקבל עוד דעה על הסוס מאדם מקצועי שמסתכל על דברים קצת שונה ממני כמאלף סוסים.
אני מאוד מאוד ממליץ על בדיקה קנייה מסודרת עם וטרינר, מכיוון שהרבה מהדרישות שמנינו פה הן דרישות שמאלף טוב יכול לתקן אך אם לסוס איזה שהיא בעיה פיזית עדיף לא להתעסק איתו כלל למרות שהוא יפה, מנומס ומאולף וכל שאר הדברים הטובים. כבר ראיתי הרבה אנשים שקנו סוסים עם גידים "דפוקים", למינייטיס, בעיות שיניים, בעיות לב (מאמץ אחרי מאמץ) רק בגלל שניסו "לחסוך" בדיקת וטרינר.

לסיכום

1. הגדר מהם מטרותיך ומה שאתה רוצה שהסוס יעשה.
2. תהיה ישר עם עצמך וקח איתך איש מקצוע (תתייעץ עם מי שזה המקצוע שלו ולא עם כל מי שאומר שהוא מבין).3. ערוך בדיקת קנייה בעזרת וטרינר סוסים.
4. קנה סוס שמתאים לך, מבוגר עם ניסיון, שילמד אותך. הרבה פעמים אני שומע על אנשים שקונים סייח או סוס צעיר לילד כדי שיתרגלו אחד לשני – זה לא עובד כך עם סוסים.

קנינו/ יש לנו סוס גרוע

פתאום אתה מוצא עצמך, מאיזה שהיא סיבה "תקוע" עם סוס גרוע – מה עושים? אל תתבייש ואל תפחד למכור אותו. לא התחתנת עם הסוס והוא לא ייעלב ממך. אם הסוס מסוכן לך, או שאתה לא מרגיש ביטחון עליו, תיפתר ממנו – תאונה היא רק עניין של זמן. להחזיק סוס אמור להיות כיף ולא מסוכן.
יכול להיות שמה שלא טוב לך, יהיה טוב מאוד למישהו אחר. סוסים כמו אנשים כדי להגיד יש לי סוס. אם אתה לא נהנה – זה לא זה. תמשיך הלאה. יש כל כך הרבה סוסים טובים בעולם חבל להיתקע עם הגרועים.

דרך אגב, הכרתי הרבה סוסים טובים ללא תעודות ואילן יוחסין מפואר. השאלה היא איך ואיפה הם גדלו, אולפו, התחנכו ומה יש להם בין האוזניים, לפעמים יותר חשוב ממה שכתוב בתעודה שעל הקיר.

קריאה מהנה צוות האתר

אז שיהיה לכם בהצלחה. נשמח לעזור לכם בכל דרך.
מיה ושלומיק רזיאל
מושב אלי-עד, רמת הגולן. 0524533954

 

2 comments

  1. האם תוכל להאמליץ לי על סוחר סוסים אמין עם מחירים לא בשמיים לקניית סוס טיולים – לרכיבה …

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *