סוסי אפלוסה

????????????????????????????????????

APPALOOSA

 

mayhorse.com

shibolet

מקורם של גזע סוסי האפלוסה בעולם מתחיל כבר בשנת 1500 עם בוא הספרדים למקסיקו.
הסוסים המנוקדים שימשו את הספרדים כסוסי עבודה וצבא .
עם השנים הסוס המנוקד מצא את דרכו ממקסיקו לארצות הברית, בסביבות שנת סוס זה 1800 אומץ ע"י האינדיאנים משבט הנז פרס,(שם נוסף לשבט זה הוא ני מי פו )אלה השכילו להשביח את הגזע ולייצר קו דם משובח של סוסים מנוקדים, מהירים אינטליגנטים להפליא ואתלטים יתרונות אלה העניקו ללוחמים האינדיאנים יתרון בקרב מול הצבא האמריקאי.

שבט הנז פרס עמל שנים רבות על גידול עדר איכותי של סוס מנוקד ולמעשה הם אלה שאחראים על השבחת הגזע מכאן והלאה .
למעשה עד לשנת 1870 זכו סוסים אלה לשם הסוס המנוקד ורק סביב שנים אלה שונה שמם לאפלוסה.
שם זה ניתן לסוסים מכיוון ששבט הנז פרס שכן ע"י נהר פלוס PALOUSE RIVER ומכאן נולד השם פלוס (Palouse), א פלוסיA Palousey) ) ולבסוף לאפלוסה. .PPALOOSA

1877 הצבא האמריקאי מורה לשבט הנז פרז לעבור לשמורת lapwai, השבט עושה את דרכו לשמורה ובחצותו את נהר הסנייק הקפוא רובו של עדר הסוסים המנוקד והמשובח טובע בנהר הקפוא כ1000 סוסים טבעו ביום זה בנהר.
במרוצת הזמן ולאחר מאבק רב בין צבא ארה"ב לאינדיאנים הצליח הצבא לפגוע ולשחוט את רוב עדר האפלוסה הנותר במטרה להחליש ולפגוע ביכולות של הלוחמים האינדיאנים , מכיוון שסוסי האפלוסה יצרו יתרון ללוחמים האינדיאנים במלחמה עם צבא ארה"ב.
חשוב לציין שבתהליך ההימלטות של הנז פרז על סוסי האפלוסה הם חצו את ארצות הברית לגבול קנדה וגמעו מרחק של כ 800 ק"מ על סוסי אפלוסה,רק הסוסים החזקים ביותר שרדו את המסע הארוך,היו אלה סוסים מושלמים.

סוסים אלה היו בעלי תכונות משובחות,כגון  כושר וסיבולת שלא ניתן למצוא בסוסים אחרים, מכיוון שנותרו רק הטובים ביותר בעדר האפלוסות, אלה שנותרו התרבו בינם לבין עצמם ויצרו עדר של סוסים בעלי גנטיקה מיוחדת ואיכותית להפליא.

עם השנים התרבו סוסי האפלוסה בארצות הברית ונחשבו לסוסים בעלי תכונות כגון: סיבולת, מהירות ואצילות שלא ניתן למצוא בגזע אחר.

יתרונן נוסף של גזע זה הוא שהאפלוסה ידוע כסוס נאמן שאוהב לרצות את בעליו אינו עצלן ונותן 100% מעצמו .

על גזע האפלוסה

סוס אפלוסה הוא גזע שאדם אינו יכול לפתח, צריך סוס אפלוסה על מנת שייוולד אפלוסה.
לסוסי אפלוסה יש מראה בולט חלקם יהיו בעלי שמיכה לבנה מאחור עם נקודות, חלקם יעטו צבע לבן על כל גופן עם נקודות, אלו יקראו לאופרד, חשוב לציין שסוס האפלוסה הוא קו דם וגנטיקה שהאדם אינו יכול לייצר, רובנו משייכים סוס מנוקד לגזע האפלוסה ובצדק, אך יחד עם זאת ניתן למצוא גם אפלוסות ללא נקודות ולכן הוקמה תוכנית  Certified Pedigree Option.

תוכנית זו למעשה מחייבת בדיקת דם ובדיקת dna רק אלה יקבעו האם סוס הינו אפלוסה או לא, בין שהוא מנוקד ובין שלא.
תעלומת הנקודות תלויה בהורים כלומר האם הם בעלי גנטיקה רצסיבי או דומיננטי, לעיתים ניתן לראות ולדות מנוקדים להורים שבעבר המליטו ולדות אפלוסה טהורים ללא נקודות.
יש לציין שבדנמרק יש סוסים מנוקדים אך אלה אינם סוסי אפלוסה והם נקראים Knabstrupper .

סוסי אפלוסה בישראל

 

shibolet

shay keren

אז איך הגיעו סוסים מנוקדים  אלה של שבט הנז פרס לישראל.
ובכן בראשית שנות השמונים החליט יהודי בשם ביל סילברמן לייבא לראשונה לישראל את סוסי האפלוסה.פרויקט זה בוצע בסיוע ועידוד של חובבת גזע האפלוסה ברזיט שניהלה את ספר העדר בישראל מול עמותת האפלוסות בארהב .
ביל הקים חברה בשם APPALOOSA HORSE INTERNATIONAL INC וסוסים אלה הובאו לישראל תחת חסותה של חברה זו.
ביל סילברמן הבין שאם הוא רוצה להקים עדר גדול ויציב בישראל של סוסי אפלוסות הוא חייב להביא הרבה נקבות משובחות .
תחת תפיסה זו הגיעו לישראל כ8 נקבות וזכר מרביע אחד MUSIC CIYY PRINCE הנחשב לאפלוסה משובח ואיכותי. נקבות בעדר זה נחשבו לטובות שבגזע האפלוסה לדוגמא: סאן שיין ,מריאן ,גוהר פרינסס,מייטי ועוד.

לאחר תקופה החליט ביל סילברמן להביא קבוצה איכותית נוספת של 6 סיחים נוספים שתסייע להגדיל את העדר ולהשתלב בארץ.

העדר הובא לרמת הגולן לחוות רמות,לטיפולו של איש הסוסים האגדי אורי פלג, שם העדר עבר תהליך השבחה והתפתחות ובמרוצת הזמן והודות לטיפולו של אורי פלג גדל העדר משמעותית והפך לחלק מהנוף בישראל.

מכאן מצא חלק מהעדר את דרכו לחוות סוסים נוספות בפרדס חנה ולמושב ביצרון.

למעשה סוסי האפלוסה בישראל לא היו כאן ללא העדר שהביא ביל סילברמן. מעדר זה נולדו סוסי אפלוסות ידועים ומשובחים כגון : סם, גדעון ,שון סוסים אלה אחראים על התפתחות גזע ה APPALOOSA בישראל .

למעשה הקרדית לכניסת הגזע המיוחד לישראל ניתן לאורי פלג חלוץ ומייסד גזע האפלוסה בישראל.
אחד מסוסי ההרבעה הבולטים היה סם שגדל במושב עשרת אצל דודי כנען,סם נחשב לסוס סטליון מרביע מהמשובחים שהיה בארץ,סם אחראי לההמלטות רבות ומספר רב של סייחים וסייחות יפים ומרשימים.
בתמונה דודי כנען עם סם סטליון מרביע .

1 2

בימים אלה החלה קבוצת רוכבים המכורים לגזע האפלוסה לבנות ולהקים שוב את מועדון החברים במטרה לשמר את הגזע בישראל ולהחזיר את הסוס המושלם הזה לנוף הישראלי

.ניתן למצוא גם בפייסבוק תחת Israeli appaloosa horse
כיום לצערנו  ניתן לספור על כף יד אחת את סוסי ההרבעה הטהורים בישראל בעלי תעודה .אחד מהם הוא king אפלוסה מרביע טהור בעל קווי דם חזקים בתעודות שלו מופיעים קווי דם מרשימים כגון:סם, גדעון, אפאש ונשמה.

3

image001

 

 

 

 

 

 

 

תמונה ותעודות של king אחד מסוסי ההרבעה הטהורים האחרונים בישראל עומד להרבעות אצל יאיר שובל 

קריאה מהנה.

צוות האתר

© כל הזכויות שמורות לאתר mayhorse

2 comments

  1. לצערי לפני כשבוע ניפטר חלוץ סוסי האפלוסה בישראל יהודי ציוני מר ביל סילברמן בעיר אנהיים קליפורניה

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *