התאמת אוכף לסוס

התאמת אוכף לסוס

www.mayhorse.com

 

בחירת אוכף והתאמתו לסוס הוא שלב חשוב ביותר המחייב הבנה, ידע מקצועי ואין להקל ראש בבחירה זו. למען הסר ספק לא קונים אוכף מניחים על גב הסוס ויוצאים לרכב.

בבחירת אוכף מומלץ להיעזר באיש מקצוע,בחירה זו משפיעה ומשליכה על מספר אלמנטים חשובים בו זמנית: בריאות הסוס, תפקוד הסוס, נוחות רכיבה, סגנון רכיבה, אופנה וסטייל.

חשוב להבין בדיוק כמו שיש מידות לבגד, כך יש מידות לאוכף,ניתן למצוא מספר סוגי אוכפים שמעבר למראה החיצוני הותאמו  לסגנונות רכיבה שונים ושימושים שונים .

מידות אוכף ימדדו באינץ' המידות הנפוצות הם בין 13 אינץ' עד ל 17 אינץ'  מידה זו תלויה ברוכב, גילו ומידותיו.

ילדים ונוער בדרך כלל יתאימו למידות קטנות בתווך של 13/14 אינץ' מידות אלה שכיחות יותר בבתי ספר לרכיבה טיפולית.

מבוגרים ואנשים בעלי מידות גדולות יותר בדרך כלל ישתמשו במידות 16/17 אינץ' .

 

הנחיות להתאמת אוכף לסוס:

 

www.mayhorse.com

 

במאמר הבא אספנו עבורכם מספר עצות פשוטות שיסייעו לכם לבחור את האוכף המתאים לסוס שלכם

הכנה לאיכוף הסוס תתבצע ע"י הברשת הסוס, בעזרת מברשת פלסטיק קשיחה נסלק לכלוך, בוץ וזיעה שהתייבשה מכל גופו של הסוס ובמידת הצורך גם נשטוף את הסוס, בכל מקרה לא נניח שמיכה על גב סוס מלוכלך, מצב העלול ליצור חיכוך בין האוכף הנושא משקל אדם לגופו של הסוס ברכיבה.

את השמיכה נניח עם כיוון צמיחת השיער שחלקה העליון מגיע לגבנון הסוס עד עצמות האגן.

התאמת אוכף: בשלב ראשון נניח את האוכף החדש על גבו של הסוס ללא שמיכה לצורך בדיקת התאמה של האוכף למבנה וממדי הסוס.

את האוכף נציב בנקודת הנעילה על גב הסוס, יש לוודא שהאוכף לא ישב קדימה מידי, מצב זה יפריע לתנועת הכתפיים של הסוס ויצור לחץ על החוליות האחוריות של גב הסוס.

באמצעות הכנסת אצבעות כף היד נוודא שבין גבנון הסוס לגשר האוכף יש לפחות שתי אצבעות.

הנחת האוכף ללא שמיכה מאפשרת לנו לראות האם הוא יושב טוב על גב הסוס והיכן יש נקודות לחץ על גב הסוס. מאחורי הכתף.

יש לטלטל את האוכף מעלה ומטה על גב הסוס, האוכף לא אמור לרקוד או לזוז בקלות על גב הסוס. בדיקה זו מראה האם האוכף יושב כראוי ומתאים למידות הסוס.

יש להעביר יד מתחת לאוכף בצד הסוס, החלקת היד מתחת לאוכף אמורה לנוע בצורה חלקה, במידה והיד נתקעת ללא יכולת להחליקה המשמעות היא שיש בנקודה זו לחץ שיוצר חלוקת משקל לא שווה על גב הסוס והאוכף לא מתאים לסוס.

חשוב שהאוכף לא יהיה ארוך מדי או קצר מדי, במצב זה האוכף יפגע בעצמות האגן של הסוס ויגביל אותו במהלך הרכיבה דבר שימנע תנועה חלקה.

רוחב האוכף חייב להתאים לרוחבו של הסוס ולמידותיו של הסוס שלא ילחץ לסוס על הגבנון.

אוכף טוב המתאים למידותיו של הסוס יאפשר לו רכיבה נוחה, ימנע מהסוס כאב ולחץ ויפזר את משקל הרוכב באופן שווה על גב הסוס,התאמה נכונה תאפשר לסוס להזיז בקלילות את מוט הצוואר, ותאפשר זרימת דם מלאה לגופו של הסוס, התאמה טובה תאפשר לסוס לכנס את רגליו האחוריות בצורה חלקה יותר ונוחה יותר.

חגורת הבטן אמורה להיות מונחת קרובה מאוד למפגש בין רגלי הסוס ובטנו,יש לכוון אותה כך שתהייה ממוקמת בדיוק באמצע בטן הסוס כך שטבעות קשירת החזייה יושבות בדיוק באמצע החזה.

מומלץ לאחר קשירת החגורה ולפני הידוק סופי למתוח את רגליו הקדמיות של הסוס כלפי מעלה על מנת לשחרר עור שנתפס בחגורה ועלול להכאיב לסוס בזמן הרכיבה.

מומלץ לחזק את חגורת האוכף בשלושה שלבים עד לסגירה סופית על מנת לאפשר לסוס לשחרר לחץ בהדרגה, חיזוק מווסת אמור לקחת מספר דקות.

בעת עלייה לסוס האוכף אמור לשבת טוב על הסוס וחייב להחזיק את משקל הרוכב ללא חופשיות או תזוזה גדולה מדי.

כעת אצא לרכיבת מבחן לאחר שהנחתי שמיכה וקשרתי אוכף אצא לרכיבה (הסבר על אופן הולכת סוס) של כחצי שעה, בהנחה שהאוכף מתאים למידות גופי ונוח לי אוריד את האוכף מעל גב הסוס ואבדוק את חלוקת הזיעה על הסוס.

במידה וחלוקת הזיעה על גב הסוס שווה, משמעות הדבר שחלוקת המשקל של האוכף טוב ומתאים למידות הסוס.

במידה ויש מקומות יבשים המשמעות היא שאין חלוקת משקל שווהובמצב זה מופעל לחץ גדול על מקומות מסוימים בגב הסוס זהו אינו מצב אידיאלי המעיד על חוסר התאמה של האוכף למידות הסוס.

 

 סוגי אוכפים:

 

אוכף אנגלי: משמש בעיקר לקפיצות דרסאז, נחשב לאוכף ספורט בעל מבנה קטן וקל יחסית וניתן לראות אותו בענפי ספורט שונים, זהו אוכף בעל מבנה קצר שיושב על חלקו הקדמי של הסוס, ניתן לזהות אותו ע"פ העובדה שאין לו קרן הוא קצר יותר ואינו מתאים לעבודה .

 

אוכף אינדורנס: משמש לתחום רכיבת הסיבולת,האוכף בעל מבנה המיועד לפעילות ארוכה הוא אינו מתאים לקפיצות.מנה האוכף מותאם לרכיבות ארוכות תחת ההגדרה של אוכפי סיבולת ויאפשר לסוס פעילות ארוכה תוך שמירה על גבו ובריאותו של הסוס.

 

אוכף עבודה: זהו אוכף בוקרים קלאסי בעל קרן רחבה וחזקה מקדימה המסוגלת לעמוד בקשירת בקר ומשיכתו, זהו אוכף גדול שתופס אזור גדול על גב הסוס, משקלו של האוכף  גדול יחסית, שלד האוכף עשוי מעץ כבד והוא עטוף בעור,בדרך כלל יגיע עם אבזור נוסף כגון שקיים ועוד.

אוכף עבודה ישמש רוכבים גם בענפי ספורט כגון  קאטינג, רייניג, אקסטרים קאובוי ועוד.

אוכפים אלה נוחים מאוד גם לרוכב הלא מיומן ולכן יש להם שימוש נוסף גם לצורכי טיולים (pleasure).

 

אוכף ספרדי: אוכף זה מתאפיין במראה מיוחד של עיטורי כסף וקישוטים מיוחדים העוטפים את האוכף ויתנו לו מראה מיוחד ומרהיב, למרות המראה החיצוני המצועצע הם עדיין נחשבים לאוכפי עבודה  וישמשו את  הבוקרים לעבודות איסוף בקר, אוכפים אלה ישמשו גם  לרכיבה הספרדית-אומנותית.

 

אוכף רב שימושי:מדובר באוכפים זולים יחסית עשויים מחומרים זולים יותר ומשלבים עור וקורדורה (בד) ביחד,הם בעלי שלד פלסטיק או עץ קל וישמשו לרוכבים לא מיומנים, חוות רכיבה לטיולים, אוכף חליפי לאורחים ועוד. יתרונות אוכפים אלה זולים רב שימושיים ומתאימים למספר רב של סוגי פעילות, חסרונות פחות נוחים, פחות יפים ובעלי אורך חיים קטן יותר.

 

אביזרים נלווים לאוכף: 

שקיים קדמיות יונחו על קרן האוכף ומיועדות לנשיאת בקבוקי מים,שקיים אחוריות יקשרו לחלקו האחורי של האוכף ומיועדות למיוד נוסף כגון ערכת קפה,בגד חם,מזון ועוד.

חזייה:כשמה כן היא נקשרת לחזה הסוס ולאוכף, תפקידה למנוע החלקת האוכף לאחור בעת רכיבה בטיפוס ועליות גדולות,יש לזכור שהסוס מזיע ובטנו התכווצה מעט כך שהאוכף השתחרר מעט ובשילוב זעה ומשקל הרוכב  הוא עלול להחליק לאחור.

חגורת בטן אחורית: תחובר לחלקו האחורי של האוכף ותפקידה למנוע התהפכות קדימה בעת רכיבה בירידות.

רצועות קשירה: רצועות עור הנקשרות לטבעות בחלק האחורי של האוכף ומיועדות לקשירת מעיל,שק שינה וכ"ו.

טיפ: חנות ציוד רכיבה שמכבדת את עצמה תאפשר לכם הדרכה והתאמה של אוכף לסוס עד למציאת האוכף המושלם, מומלץ לסכם עם בעל החנות לאחר הסדר התשלום אפשרות להחליף מידה לאוכף במידה ואינו מתאים(ללא שימוש באוכף כמובן). אני אישית נוהג להשתמש בשרות חנות ציוד רכיבה ניידת המגיעה עד לחווה שלי וחוסך לעצמי זמן רב.

קיראו גם על ההנחיות לגרירת קרון סוסים.

 קריאה מהנה צוות האתר 

© כל הזכויות שמורות לאתר mayhorse

1 comment

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *