תולדות סוסי הפריזיאן

התפתחות גזע סוסי פריזיאן

המאמר הבא סוקר לפניכם את תולדות גזע סוסי הפריזיאן משחר ההיסטוריה של הסוס ועד היום.

 

mayhorse

בתמונה בלאק מארק

 

מקורו של סוס הפר פריזי בהולנד בחבל ארץ בשם פריזלנד מאוית בדרך כלל "Frizian", מכאן התפתח שמו, וכינויו הנוסף הינו שחור בלגי.

גזע סוסי הפריזיאן עבר מספר שלבים עד שהגיע לשמו הנוכחי, הוא החל את דרכו בשם פר פריזי ולאחר אילוצים של התאמה לתקופה אחרת, עבר סוס זה תהליך הרבעות עם סוסי האנדלוסי.

ומכאן נוצר זן חדש אתלט ופחות מאסיבי כלומר פר פריזי עם אנדלוס יצר את התוצר המוכר הפריזיאן.

סוסים הפריזי קיימים עוד משנת 1000 לפנה"ס הם היוו את הבסיס להתפתחות הגזע, בהולנד במאה ה- 12/13 שירתו סוסים אלו הודות לגודלם וכוחם בתפקידי מלחמה, נשיאת אבירים נושאי שריון כבד.

למעשה לקחו סוסי הפריזי חלק חשוב בתפקידי לחימה והגנה על המדינה, הם נחשבים לאמיצים להפליא נטולי פחדים, ולכן באותה תקופה התאימו באופן מושלם לדרישות ולהגדרות התפקיד.

עם תום המלחמות בהולנד ולאחר שלא היה צורך בסוסים גדולים וכבדים מסוג הפריזי למטרות לחימה, החלה ההשפעה הספרדית ששלטה באזור במאה ה- 16/17 לתת את אותותיה.

סוסי הפריזי כבדים הוכלאו עם הסוס האנדלוסי האטלט וע"י כך חיברו יתרונות של 2 גזעים שהשביחו את הגזע ופיתחו זן חדש, סוס חדש המשלב כוח, גמישות, יופי, אצילות ועוצמות,השילוב של סוס פריזי ואנדלוס יצרו את הגזע המושלם הפריזיאן.

סוס פריזיאן נחשב לסוס רב עוצמה וגדול ממדים משקלו הממוצע הוא מעל 500 ק"ג וגובהו יכול להגיע ל 175 ס"מ, אך באותה נשימה ובניגוד למראהו נחשב סוס זה לבעל אופי רך ועדין, הוא מתהדר ברעמה שחורה ארוכה ומרשימה המעטרת את צווארו העבה והחזק, ראשו עדין וגופו שרירי ומאסיבי במיוחד, אי אפשר להתעלם מהעוצמות שהוא משדר.

לסוסי הפריזיאן רגלים חזקות וגדולות יותר מכל סוס אחר, מסביב לחלק התחתון של הרגלים יהיה שיער ארוך המקנה מראה מיוחד לרגליהם, צבעם תמיד יהיה שחור פחם ולעיתים רחוקות נמצא גם כוכב לבן על ראשם, דבר שלא יפגע בקבלת תואר פריזיאן גזעי.

סוסי הפריזי מתאפיינים בצעד מהיר ומיוחד שאופייני רק להם, ההליכה של סוס זה היא דריכה גבוהה, וריצתם נמרצת מאוד, הם מצטיינים ביכולות הטרוט שלהם שהופכים אותם למהירים מאוד ובעלי סיבולת גדולה, סוסי הפריזיאן בעלי תנועה זורמת, חלקה, ונחשב מתמסר לבעליו, פעיל ואנרגטי, ובנוסף הינו צייטן ועדין.

ניתן למצוא את סוסי הפריזיאן רתומים לכרכרה (התאמה מושלמת למשימה זו), בקרקס, טיולי רכיבה, ספורט תחרותי דראסז, בלונדון נהוג להשתמש בהם בטקסי לוויה, סוס זה כיכב בסרטים רבים כולל הבולטים שבהם "המסכה של זורו", "ליידי נץ" ו"אראגון".

 

%d7%90%d7%99%d7%a6%d7%99%d7%a7-%d7%91%d7%95%d7%91%d7%95

בתמונה בלאק מארק סטליון מרביע 

בבלגיה שקדו על הכלאה מעניינת מאוד של סוסי הפריזיאן עם הסוס הערבי במטרה לשלב יתרונות של מבנה יופי ותנועה של הפריזיאן עם יתרונות הסוס הערבי: אתלט לב וריאה גדולים המאפרשים זרימת חמצן לדם ובכך שיפור הדופק ושיפור הביצועים, זן חדש זה נקרא ערבו-פריזיאן.

הכלאה זו של סוסים טהורים משני הצדדים לא פוגעת בטוהר הגזע וסייח שכזה זכאי לתעודות במידה והוריו כאלה.

בישראל הוקם מועדון לחובבי הגזע שמטפל בכל נושא השבחת הגזע, הרבעות, תחרויות, תצוגות, טיולים ועוד.

כנסו לקישור למועדון סוסי הפריזיאן בישראל 

 

 

 

 

 

בשנים האחרונות בחרה משטרת ישראל להעביר את יחידת הפרשים שלה הפזורות בארץ מסוסי קווטר, טנסי והאנובר לסוסי הפריזיאן.

לאחר תהליך מיון קפדני בחו"ל הובאה ארצה קבוצה גדולה ומרשימה של סוסי פריזיאן, אלה עברו תהליך אילוף והתאמה לצורכי המשטרה.

כיום משתמשת משטרת ישראל ויחידת הפרשים בסוסי פריזיאן בתפקידי שיטור, כגון: פיזור הפגנות, חיפושים בתנאי שטח מורכבים והרתעה.

סוס פריזיאן שווה בנכחותו ל 50 שוטרים ומאפשר יתרונות רבים למשטרה בשירותו.

 

%d7%a0%d7%99%d7%a6%d7%9f-%d7%91%d7%a8%d7%90%d7%9e%d7%9c%d7%99-%d7%99%d7%97%d7%99%d7%93%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%99%d7%9dmayhorse.com

   תודה לאיציק בובו וליחידת הפרשים על התמונות, קריאה נעימה צוות האתר.

© כל הזכויות שמורות. 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *