בריאות שיני הסוס – המדריך המלא

יש חשיבות רבה לשאלה אם אנו כבעלי סוסים יודעים לאבחן את שיני הסוס או אנו זקוקוים לוטרינר מוסמך לצורך כך, אנו כנראה לא מכירים כמו שאנו רוצים את הנושא של רפואת שיניים לסוסים, יש לבעלי סוסי המון שאלות פתוחות לגבי טיפול שיניים, לדוגמא, הסוס שלי הוא רק בן שלוש שנים. הוא לא צריך את שיניו בגיל הזה נכון? באיזו תדירות יש לבחון את החניכיים של הסוס שלי? מה לגבי השיניים הטוחנות? הסוס מטה את ראשו ימינה יש לזה משמעות? מה לא בסדר?  הסוס שלי מתקשה לאכול ומזיז המון ריר על החציר, מה עושים?

התשובות לכך משתנות בהתאם לסוג הסוס, והמקרה, יחד עם זאת יש כמה מגמות כלליות המבוססת על בריאות סוס של גיל, מין, קריירה, הכוללות בריאות שיניים שמספקות הנחיות שממנו ניתן להגיש המלצות.

מתי צריכים לפנות לבדיקת שיני הסוס?

התשובה הנכונה היא תמיד בלידה! לפחות בדיקה חזותית ודיגיטלית שטחית של הפה של הסייח צריכה להתבצע על ידי הווטרינר, במהלך בדיקת "טיפת החלב" ביום הראשון או השני ללידתו. בנוסף לשאר מומלץ לבצע גם בדיקה גופנית, הווטרינר יבדוק לוודא כי הסייח אין לסת או דיסלוקציה חמורה שיכולה להפוך לסיעוד קשה שגורמת לו אי תקינות במבנה שיניים ככל שהוא מתבגר. חשוב גם לוודא כי החיך של הסייח נורמלי ותקין, כך שהוא יכול לבלוע ללא קושי.

בשבועות הראשונים לחייהם, יפרצו לתוך החניכיים של הסייח 16 נשירי שיניים (תינוק), לכן חשוב לדעת בשלב מוקדם אם לסייח יש סגירת פה מלאה, ו/או סגירת חך מלאה, המלתעות הנשירות נמצאות בשימוש בשבועות הראשונים לחייהם,  והם יכולים להתחיל בקרוב לקבל צורה לא תקינה אם לא יתוקנו בזמן הנכון,  לדוגמא, אם הלסתות של הסייח (לא רק החותכות) לא מתאימות, לעתים קרובות המלתעות של הסייח אינן מתאימות בחלק הקדמי ובחלק אחורי ומבנה הלסת התחתונה כולו הוא קצר מדי. דוגמא נוספת, אם חלק של השן לא עומד מול משטח מתאים מהצד השני הסייח לא יוכל לטחון את האוכל, ויגרום לגדילה לא נכונה של השן בצורת V,התוצאה יכולה למנוע את הגדילה מהלסת התחתונה לפי האורך של הלסת העליונה.

אמנם יש מכשירים אורתודונטים וסעדים כירורגית לתיקון הלסת העליונה במקרה של גדילה לא נכונה, אך  הם יקרים, ובעלי שיעור הצלחה מוגבל, הרבה יותר קל לתת לאמא טבע לעשות את העבודה הטובה ביותר שהיא יכולה על ידי שמירה על השיניים ללא התערבות חיצונית מוגזמת, מטרה זו מושגת בקלות על ידי טיפול תקופתי לשיניים המעורבות, במקרים רבים, זה כל מה שנדרש כדי לתקן מקרה קל עד בינונית.

במהלך שנת החיים הראשונה, בנוסף ל -12 מלתעות נשירות, גדלים לסייח עוד שני סטים של שיניים נשירות, כל 24 שיני החלב נמצאות במקום עד גיל כתשעה חודשים. בגיל זה, לרוב הסוסים יצמחו גם שני שיני זאב וגם סט טוחנת קבוע הראשונים (שניים עליונים והשני בחלק התחתון) גדלים מאחורי מלתעות התינוק.

עד שהסייח בן שנה, יגדלו לו 24 עד 30 שיניים, אם לא התפרצו בעיות שנתגלו בעבר. מומלץ מאוד כי איש מקצוע וטרינרי מיומן יבצע בדיקה וטיפול-שיניים על כל סוס לא יאוחר 12-18 חודשים(בכל גיל), באותו זמן, כל השיניים הנשירות יישחקו כי הקצוות שלהם תמיד חדים מאוד.

בעלי סוסים רבים אינם מבינים כי אפילו סוסים צעירים מאוד זקוקים לתשומת לב מקיפה לשיניים,  המינון המומלץ הוא באופן אידיאלי כל שישה עד שמונה חודשים. שיניים נשירות הן רכות יותר משיניים קבועות ונוטות לפתח קצוות חדים הרבה יותר מהר. נפוץ למצוא (עבור סייחים בני שנה) כיבים ופצעים על הלחיים, והם אך לעיתים עלולים לפצוע את לשונם מאחר והשיניים חדות כתער (שיני זאב).

איך מתפתות נקודות חדות בשיניים?

point_illus

איור זה מציג את חתך השן, הלסת התחתונה של הסוס צרה יותר הלסת העליונה שלו. שיניו עליונות נמצאות מעל השיניים התחתונות. במקביל, השיניים התחתונות מוצבות מעט פנימה מול החלק הפנימי של השיניים העליונות. כתוצאה מכך  הסוס מניע את לסתו באמצעות דפוס לעיסה משולש בערך, הוא לא יכול להשתמש במשטח הסגרים כולו במהלך הלעיסה. זה גורם (בקצוות החיצוניים) לשיניים העליונות להתחכך בצורה לא מלאה בשיניים התחתונות ובכך הופך את הקצוות לחדים, האמייל הקשה באזורים אלה אינו נשחק מהר ככל שאר השטח, ונקודות חדות אלו עלולות לפצוע את הלחיים ואת הלשון.

מה לגבי סוסים בוגרים?

לאחר שסוס הגיע לגיל שש, כל שיניו הקבועות נמצאות במקום,  וכן בשימוש. אם הסוס עובר טיפול תקופתי מקיף הוא צפוי גם להיות עם שיניים בריאות עד יומו האחרון, השיניים צריכות לקבל טיפול ותחזוקה, כולל החלקת קצוות חדים, איזון ושיוף, ופתרון בעיות (שמווצאים בבדיקות) כל שמונה עד 12 חודשים. סוסים אשר נמצאים בתחרות תובענית או עומסים גדולים נוטים לפתח רגישות יתר ולכן נדרשת תשומת לב יתרה  למחלות שיניים שונות, כדי לשמור על בריאות ונוחות השיניים, כל סוס הוא אדם עם צרכים ייחודיים ולכן חשוב לבחור וטרינר מיומן, תוכלו לבחור מתוך רשימת הוטרינרים המובילה שלנו.

בסוסים מעל גיל 16,  תחזוקת השיניים הקבועה עשויה להיות מורכבת ויקרה יותר, במקרה של סוס מבוגר זה כמעט בלתי נמנע  (הגיל מביא איתו את הנטייה למחלות חניכיים) למנוע מחלות שיניים, שבר של שן,  שורשים חולים, שיניים רופפות, וכו' ישנן דרכים רבות ושונות כדי לגשת לבעיות אלו, חשוב להיוועץ בבעלי מקצוע מובילים במקרה של איתור בעיה.

לעתים קרובות, מחלות חניכיים (שאותרו בשלב מוקדם) יכולות להמנע ולקבל טיפול באמצעות ג'לים רפואיים  או טיפולי שטיפה. שיניים רופפות (המוכרות מוקדם) יכולות להתקצר וכך השן המקבילה אינה נשחקת ברציפות כנגדה. לעיתים ניתן ואף מומלץ להסיר שיניים חולות או רופפות ואז תחזוקה שוטפת הופכת להיות אפילו חשובה יותר, כי השיניים שמסביב עלולות להעביר (לתוך החלל שנוצר על ידי עקירת השן) מחלות וחיידיקים או אוכל שנרקב, שוב, סוס אשר עבר טיפול שיניים רגיל במהלך נעוריו עמיד יותר בגיל עמידה הוא הרבה פחות רגיש או עתיד לפתח בעיות משמעותיות בשנות הזהב שלו.

מה לגבי קניית סוס?

מה אתה עושה אם רכשת אלוף עתידי בן 5, או סוס קווטר בן 10, או אפלוסה בת  15 ואתה לא יודע מה רמת תשומת לב שהשיניים קיבלו במהלך השנים אצל הבעלים הקודמים שלו? ככל שתקדים לארגן וטרינר המתמחה ברפואת שיני סוסים, ותבקש ממנו לבצע בדיקה מקיפה יותר, כך ייטב. סוסים רבים מעולם לא עברו בדיקת שיניים עד גיל 5 או 10, רק בגלל שהסוס כבר בוגר לא בהכרח אומר שהוא בריא והבדיקה הכרחית.

כמובן, ככל שהבעיות אלו לא טופלו כך קשה לטפל בהם יותר בעתיד, גם כספית וגם טכנית, איש מקצוע וטרינרים אמור להיות מודע לחשיבות של נושאים עדינים יותר. ישנם מושגים נפרדים, כגון אורך החותכת והזווית, שטח החיכוך (המרחק בין במשטחי הלעיסה של שיני הלחי כאשר הלסתות סגורות וממורכזות), זוויות סגרים (זו הזוויות שבו נפגשות השיניים במשטחי הלעיסה), מרחק הלסת התחתונה יש להזיז הצידה לפני מגע השיניים עם הלחי, ואיכות ומידת מלתעה ומגע טוחנת שצריך לפנות בכל סוס.

רופא שיני סוסים מיומן יכול למנוע את רוב הבעיות מלהפוך לבעיות כרוניות, ובכך למקסם את אורך החיים השימושיים של כל שן. רפואת שיניים מודרנית המשלבת ידע מעמיק באנטומיה ביומכניקה, על פי המחקרים האחרונים וממצאים קליניים עם הציוד המתקדם ביותר ואת תרופות הבטחות ביותר כדי לייעל את בריאות השיניים של הסוס למשך כל החיים. טיפולי שיניים מקיפים המבוצעים בקביעות על ידי איש מקצוע וטרינרי מיומן במיוחד עשויים להיות אחד משירותי בריאות הטובים ביותר שאתה יכול לספק לסוס.

6 טיפים לטיפול שיניים

  • טיפול שיניים צריך להתחיל בלידה עם לפחות בדיקה חזותית ודיגיטלית שטחית של הפה של הסייח בזמן הבדיקה "טיפת חלב" של וטרינר.
  • איש מקצוע וטרינרי מיומן אמור לבצע בדיקה טיפול-שיניים עד הסוס הוא בן 12-18 חודשים ועד 3 שנים.
  • ב -4 1/2 עד חמש שנים, סוס צעיר צריך להשיל או להיות קרוב מאוד להשלה של השיניים הנשירות האחרונות וכל השיניים הקבועות אמורות לפרוץ החוצה.
  • סוסים בוגרים צריכים לקבל טיפול ותחזוקה, כולל החלקת קצוות חדים, איזון קטין, ופתרון בעיות, כל שמונה עד 12 חודשים.
  • יש סוסים מבוגרים עם נטייה למחלות חניכיים, חשוב לבדוק את האפשרות של שבר שיניים, שורשים חולים, ושיניים רופפות.
  • ישנם גורמים רבים בתוך פיו של הסוס שחייבים להישאר בטווח הנורמה כדי שהפה יוכל לתפקד כראוי ולהשאר בריא.

ההתקדמות בתחום בריאות סוסים מרשימה, ומידע נוסף זמין על בסיס יומיומי כמעט. סוסים ובעליהם נהנים מהעושר הזה, כך שסוסים חיים יותר חיים פעילים. אין זה נדיר עבור סוסים לחיות לתוך שנות ה -30 המאוחרות שלהם. אבל הטבע נתן לסוס הממוצע שיניים עד גיל 25, אם אנו אנחנו רוצים שותפים בריאים, עלינו לשמור על הסוסים שלנו בריאים ומאושרים לאורך כל חייהם.

זיהוי מחלות שיניים ודוגמאות:

normal

דוגמא לסוס ללא טיפול נאות,  צריך רק תיקון של כמה נקודות חדות. ללא טיפול נאות, ללא טיפול נאות עלולות להגרם בעיות נוספות.

 

 

 

fig1

סוס זה בן 13, עם קרס גדולה על המלתעה השנייה שלו(ארקייד שחוק בצורה לא אחידה, ושורה של שיניים עם שחיקה לא אחידה).

 

 

 

fig2

לסוס זה חסרות שתי שיניים בלסת תחתונה, יש פה גל, ויש מזון "מאוחסן"ן בין ומסביב שיניו בקו החניכיים (נגרם לרוב על ידי חוסר איזון כי יש דחף שיניים זה מזה, זה כניראה יגרום להיחלשות ונספחיהם).

 

 

fig3סוס זה הציג חידוד של השוליים החיצוניים של השיניים שלו, ורכסים רוחביים מוגזמים.

 

 

 

fig4פה ניתן לראות סוס בן 4 ושיניים טוחנות גבוהות יתר על מידה, רכסים רוחביים מופרזים, מלתעה רביעית חדש שפרצה, ונקודות חדות.

 

 

 

דואגים לבריאות הסוס? קיראו גם על מניעת הפצת מחלות בקרב סוסים.

קריאה מהנה,

צוות האתר.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *