סירוס סוסים

 תהליך סירוס סוסים

 

mayhorse

Horse castration

 

מדוע אנשים מחזיקים סוס שאינו מסורס? מדוע לסרס סוסים? מאמר זה יענה על שאלות אלו ויתאר בהרחבה מהו תהליך ניתוח סירוס.

ראשית כלל ברזל עליו יסכימו רוב מאלפי הסוסים בעולם: רכיבה על זכר שאינו מסורס עלולה להוות סכנה לרוכב ולסביבה שלו.

לרוכב סוסים ממוצע, אין סיבה ממשית להחזיק סוס לא מסורס, אלא למטרות הרבעה,השבחת גזע מסוים,שמירה על המשכיות של סוס מסוים או תצוגות יופי.

נתייחס תחילה להיבט הכלכלי, האם סוס מרביע מכניס כסף? זהו שכבר לא! אם אין ברשותכם סוס טהור גזע, אין כאן ערות הכנסה אפשרי.

ענף הסוסים בישראל השתנה מקצה לקצה עם הגעת סוסי הצעד לישראל תופעה זו הורידה משמעותית ערכם של סוסים אחרים, היא יצרה מציאות בה סייחים רבים שאינם טהורי גזע נמסרים עקב חוסר כדאיות בגידולם עד לגיל הרכיבה גיל 3 שנים, אם כך הרבעה עם סוס שאינו טהור אינה כלכלית, על בעל הסוסה לשלם עבור ההרבעה,לגדל עד לגיל 3 ולאלף, רכישת סוס בוגר תעלה פחות כסף.

אסכים ואומר שבאחזקת סוס עם ביצים יש גם יתרונות כגון: הרבעה, מראה חזק ומרשים, התנהגות זכרית עוצמתית (להשוויץ) זה נחמד אם יודעים ומכירים את ההשלכות הנוספות ומומלץ להכירם.

רגע לפני שמתפתים לרכוש סוס שכזה, נבין את משמעות נוכחות סוס מרביע בחווה שלנו והסכנות הצפויות.

הורמון זכרי מה זה? האשכים הם האיברים אחראים לייצור טסטוסטרון (ההורמון העיקרי שיוצר מאפיינים פיסיים זכרים). הסרת שני האשכים תשנה את התנהגות הסוס ותעלים התנהגויות שאינם רצויות לדוגמא: צורחים ונלחמים עם סוסים אחרים, ניסיון לעלות על סוסים אחרים, זקפה, אוננות, התנהגות תוקפנית כלפי בני אדם, מתתעלם מפקודות בעליו, אגרסיבי,חסר סבלנות ועוד.

זכר מרביע חייב להבין את מקומו ומעמדו בחווה ולעבור תהליך אילוף שונה מזכר מסורס,או מנקבה.

פגשתי סוסים מרביעים שמבצעים הפרדה התנהגותית בין זמן ההרבעה בו מאוד אגרסיבים וברגע שסיימו ויצאו לרכיבה רגילה עברו להתנהגות מתונה ושקטה,מצב זה יקרה בעזרת אילוף מקצועי,עבודה צמודה ולאורך זמן ובשילוב אופי טוב של הסוס הפכו להיות סוסים מתונים ואינם מהווים סכנה לסביבה, יחד עם זאת הרוב הגדול של סוסים לא מסורסים לא מגיעים לרמה כזו של התנהגות.

זכר לא מסורס עלול בתקופת דרישה של נקבות לנסות ולקפוץ על נקבה דורשת גם בזמן שיש רוכב על גב הסוסה, מקרה שכזה יסכן את הרוכב הסוסה והסביבה.

אם בכל זאת ברשותכם זכר שאינו מסורס והוא לא משמש להרבעות הייתי ממליץ בחום לסרסוסירוס מפחית בעיות התנהגות, מעלים התנהגות של אגרסיביות דומיננטיות, תזכו לרכיבה נוחה ורגועה יותר ותחסכו מעצמכם צרות רבות.

הנתונים מראים ש- 70%-90% מסוסים שסורסו והתנהגותם הייתה אגרסיבית, מראים שיפור רב בהתנהגות, וזאת מבלי שעברו אילוף שיתקן את בעיית ההתנהגות שלהם.

 

מתי מומלץ לסרס

 

כשמדובר בסוסים רוב הווטרינרים יסכימו כי סירוס סוסים בגיל שנה עד שנה וחצי הוא אידיאלי.

לסוסים בגיל הזה אשכים קטנים יותר וקל יותר להסירם, יש פחות סיכוי של דימום חמור שלאחר ניתוח.

מומלץ לתזמן את הסירוס לגיל שנה פלוס מינוס ולתקופת הסתיו- חורף, בגיל זה הסייח עדיין לא סיגל לעצמו הרגלי התנהגות של זכר מרביע, ולא יסגל לעצמו התנהגויות אופייניות לסוס מרביע,תכונות אופי שעלולות לצוץ גם לאחר הסירוס, ניתן לומר בודאות כי לעיתים מדובר בשלב בלתי הפיך שילווה את הסוס ויתורגם להתנהגות לא רצויה גם לאחר סירוס, התנהגות זכרית של סוס שכזה ניתן למתן אבל לא להעלים סופית.

יש לא מעט מגדלי סוסים שממתינים לגיל בוגר יותר, סביב שנתיים עד שלוש שנים מתוך רצון לפתח לסוסים מראה גברי יותר (צוואר עבה, מבנה גוף כבד).

עם זאת, כאשר הסירוס מתבצע בגיל מאוחר ו/או אחרי שהזכר התנסה בהרבעת סוסות, יהיה קשה מאוד לבטל התנהגות נרכשת אצל זכר שכזה.

סיבה נוספת היא לסירוס בגיל זה היא: בתווך גילאים של שנה פלוס גודלו של שק האשכים קטן כלי אדם קטנים יותר ולכן תהליך ההחלמה לסייח יהיה קטן יותר וימנע ממנו כאב מיותר.

כאמור הגיל המומלץ הוא שנה פלוס נתון שמאפשר לבעל הסוס לתזמן את הסירוס לתקופה קרירה בה יש פחות זבובים שעלולים להעביר מחלות, זיהומים ודלקות באזור הניתוח, דבר שיגרום לסוס סבל מיותר ויסכנו.

 

ביצוע סירוס

 

ראשית הסייח חייב לעבור בדיקה ע"י וטרינר מוסמך שיוודא שהוא בריא וכשיר לניתוח,את הניתוח ניתן לבצע בבית החולים הווטרינרי או בשטח באורווה ע"י הוטרינר שלכם.

במידה והניתוח יבוצע בחווה על בעלי הסוס להכין מבעוד מועד תא נקי וסגור שיאפשר תנאים נוחים לטפל בסוס ,הניתוח עורך כשעתיים.

השלב הבא הוא להבטיח כי הסוס חוסן נגד טטנוס בששת החודשים האחרונים.

חיסון נגד טטנוס צריך להינתן לכל סוס לפני שיעבור ניתוח, זאת משום שניתוח כירורגי יכול להידבק את הסוס עם האורגניזם שגורם טטנוס.

את וירוס הטטנוס קל למנוע, אבל קשה מאוד לטיפול (ולעתים קרובות הוא קטלני).

תהליך הסירוס מתבצע בהרדמה מלאה ובשכיבה, לאחר חיטוי וניקוי המקום יבצע הווטרינר כריתה של שק האשכים וצינור הזרע, יוודא ששני האשכים ירדו, במידה ואשך אחד נותר בתעלה ולא הוסר הסוס ימשיך להתנהג כזכר מרביע ולכן חשוב מאוד להקפיד ששני האשכים נמצאים בשק האשכים לפני הניתוח ולא בתעלה.

בתהליך זה יעזר הוטרינר במכשיר emasculator.

mayhorse

 

 

דרישה זו היא הבסיסית ביותר עבור סירוס רגיל ששני אשכים ירדו אל תוך שק האשכים, הווטרינר חייב לאשר לפני הניתוח לבעל הסוס ששני האשכים ירדו לשק האשכים במידה ואחד או שניהם לא ירדו לשק האשכים המצב מחייב  ניתוח מורכב יותר סירוס זהו אינו שגרתי, ובשונה מניתוח רגיל שניתן לבצע בשטח ניתוח סירוס שכזה מומלץ לבצע בבית חולים וטרינרי.

 

חשוב לומר ולהדגיש כי פעולת סירוס אינה פוגעת בסייח או בהתפתחותו ומומלצת מאוד בגיל זה, כל שכן שאחוז ההצלחה הוא גבוה מאוד ורמת הניתוחים הוטרינרים בישראל היא גבוהה מאוד .

 

החלמה וחזרה לשגרה

 

24 שעות לאחר הניתוח יש לתת לסוס מנוחה מלאה, לאחר  ההתאוששות הסוס יעבור תהליך החלמה של כשבועיים שלושה,בתקופה זו  יש לבצע טיפול יומי של חיטוי ושטיפת האזור, הולכת הסוס כל יום הליכות קצרות והשגחה צמודה וקשר עין עם הסוס,בתקופה זו יש להיות בקשר עם הווטרינר ולעדכן אותו בכל התפתחות,בכל זאת מדובר בניתוח מורכב, יש לקחת בחשבון שעלולות להיות תופעות לוואי כגון: נפיחות בצקתית במקום שנותח ובפין, זיהוי מהיר של בעיות ימנע סיבוכים רפואיים כגון: זיהום,דימום.

הסיבוכים הנפוצים ביותר הם נפיחות באזור החתך או העורלה (נדן), ודימום שלאחר ניתוח.

במידה והכול עבר בשלום לאחר כשלושה שבועות הסוס אמור לחזור לעצמו לתפקוד רגיל .

לאחר תקופת ההחלמה ובאופן מדורג ינטוש הזכר את התנהגותו הזכרית ויהפול לסוס רגוע ובטוח לבעליו ולסביבתו.

 

הקלק כאן לקבלת רשימת וטרינרים המומלצים שלנו

 

קריאה מהנה צוות האתר

כל הזכויות שמורות לאתר mayhorse

 

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *