בדיקה כללית לאבחון מחלה אצל סוסים

בדיקה כללית לבריאות הסוס.

בדיוק כמו לבני אדם גם סוסים עלולים לחלות ולהרגיש רע, אבחון מהיר ומוקדם של מחלות יכול לסייע לנו לטפל בסוס ולמנוע ממנו סבל מיותר ולעיתים אף להציל את חייו, סדרת בדיקות פשוטות יסייעו לכם להחליט האם יש צורך בהזמנת וטרינר לטיפול בסוס.

לצערנו, הסוס שלנו אינו יודע לומר שהוא חש ברע, אך ישנם תסמינים ברורים בהתנהגות הסוס המעידים על מחלה וכדאי שנכיר חלק מהם.

הבדיקה ההתנהגותית: כל בעל סוס מכיר את התנהגותו הטבעית והשגרתית של הסוס שלו ביום יום כשהוא בריא, כגון נמרץ, תזזיתי או נינוח, חברותי, אדיש או נוהג לשחק, אוהב מגע עם אדם או מתרחק, כל שינוי קיצוני בהתנהגותו מחייב מתן תשומת לב לבדיקת מצבו הבריאותי.

סימנים נוספים שמעידים על שינוי לרעה בבריאותו של הסוס הם: שכיבה ממושכת של הסוס בשעות היום אינה טבעית, מצב בו הסוס שלכם מסתכל לכיוון של הבטן שלו מעיד על כאב וחוסר נינוחות, מומלץ לבדוק יציאות סדירות של שתן וצואה, במצב תקין היציאות בתדירות של אחת לכמה שעות, כמו כן לשים לב לצבע השתן ומרקם הצואה שאינו שלשול, כל אלה סימנים המעידים על שינוי לרעה בבריאותו של הסוס ובמידת הצורך כדאי ליצור קשר עם וטרינר ולשתף אותו.

תזונה: האם הסוס שלנו אוכל ושותה כרגיל? במידה והסוס אינו אוכל או שותה כהרגלו זהו סימן לא טוב שמעיד על בעיה אפשרית, זיהוי מוקדם של חוסר עניין באוכל ושתיה ימנע את התייבשות הסוס ותהליך החלמה ארוך ויקר,לכן מומלץ לעקוב אחר השוקתות ואחר כלי האוכל מדי יום.

להלן מספר מדדים שכדאי שנכיר אצל סוסים:

חום גוף תקין במנוחה: מקסימום.38.5  מעלות צלזיוס

תוצאת תמונה עבור ‪Thermometer horses‬‏

ניתן לבדוק לסוסים חום גוף על ידי מד חום רגיל של בני אדם, יש לחטא את מד החום לפני הבדיקה ובעזרת מעט וזלין להחדירו לפי הטבעת של הסוס, יש להקפיד על כללי זהירות בבדיקה זו, את הבדיקה יש לבצע כשהסוס במצב מנוחה ולא לאחר ריצה או עבודה.

חום גוף גבוה מעבר לנורמה אצל סוסים, הינו סממן מדאיג המעיד בהכרח על מחלה או זיהום ומומלץ בחום להזמין וטרינר.

דופק סוסים במנוחה: 28-36 פולסים (פעימות לב) בדקה וזה תלוי בגיל,בכושר,ועוד.

דופק הסוס משתנה בהתאם לגילו, מצב בריאותו, כושרו הגופני ונתונים מולדים שונים, טווח פעימות לב תקין אצל סוסים בריאים נע כפי שאמרנו בין 30 – 44 פעימות בדקה.

ניתן לבדוק לסוסים דופק על ידי ספירת כמות הפעימות בדקה, נעשה זאת ע"י הנחת האצבעות על העורק שנמצא מתחת ללחי הסוס (ניתן לראות בתמונה בחלק התחתון של הראשייה) עורק זה אמור להיות בולט לעין וקל לזיהוי, כך שמישוש קל באזור יאפשר גילוי שלו, נבצע זאת ע"י ספירת הדופק במשך דקה בדיוק או בשיטת ספירה למשך 15 שניות והכפלת התוצאה ב 4, חישוב זה יביא למדידת הדופק במנוחה של סוסכם, במידה והתוצאה אינה בטווח של 30 – 44 מומלץ להיוועץ עם הווטרינר שלכם.

בדיקת צבע ריריות:

בדיקה זו יכולה להתבצע ע"י פתיחת פה הסוס וחשיפת הריריות בחלל הפה, ריריות אלה משקפות את מצב הדם בגופו של הסוס, צבע רצוי לבריאות תקינה ורוד בהיר, במידה והצבע משתנה לורוד חיוור או גוון צהבהב זהו מצב לא רצוי ומעיד על בעיה אפשרית, במקרה זה יש להיוועץ עם הוטרינר שלכם.

תוצאת תמונה עבור ‪Thermometer horses‬‏

לסיכום: במידה ובדיקתכם מעלה כי הסוס אינו נמצא בטווח המדדים הנורמלים, רצוי לפנות בהקדם לווטרינר שלכם!

תודה לד"ר נירית אלסר וטרינרית סוסים שעזרה בהכנת המאמר.

לרשימת הוטרינרים המומלצים שלנו הקלק כאן

קריאה נעימה צוות האתר

כל הזכויות שמורות ל MayHorse.com פורטל הסוסים המוביל בישראל

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *