תזונה נכונה לסוסים

חדשנות בעולם התזונה

כל איש סוסים ממוצע מוצא עצמו באופן קבוע בחיפוש אחר מרכיבי התזונה הנכונה לסוס שלו, בדרך כלל עם רצון שהמזון יהיה בשילוב של בריא, זול, נגיש,נוח שהסוס יראה טוב שהפרווה שלו תבריק ועוד.

לאחרונה הוזמנתי לכנס בנושא תזונת סוסים בחסות חברת bye-fly שמתמחה בכל עולם התזונה ותכשירי טיפוח לסוסים.

המוטו שלי בחיים הוא כל הזמן ללמוד, כל הזמן לשמוע עוד ועוד דעות, לא להתבייש ופשוט לשאול, למען האמת כל פעם אני מופתע מחדש, זה בדיוק מה שקרה בכנס הזה.

ההרצאה בנושא תזונה הועברה ע"י אחד מהאנשים המרתקים שפגשתי בעולם הסוסים מר יקי שרף, תזונאי מהטובים שפגשתי.

יקי הרעיף עלינו ידע רב, באופן לא מפתיע מר יקי שרף שבר המון מיתוסים שאנשי סוסים סוחבים איתם שנים.

בחרתי לשתף אתכם בנגיעות קלות מהכנס המצוין הזה:

הנחת היסוד בהאכלת סוסים (מעבר כמובן לקיום) כזו שסוסים מאכילים עבור תנועה, בשונה מפרה שמזינים אותה עבור יצור חלב ובשר, כלומר אם מבקשים לקבל תנועה שאינה טבעית לסוס זה מחייב התייחסות גדולה יותר, מערכת תזונה שכוללת עשב אינה מסוגלת לייצר תנועה במינון ובעוצמות שמתאימים לענפי ספורט ועבודה, לכן חשוב מאוד להבין את הצורך ולתת מנה שכוללת את כל המרכיבים הרלוונטיים לסוס.

נתון כללי מעניין הוא שהעולם רץ קדימה בנושא סוסים וכל מה שמסביב להם, הערכות הם שוק הסוסים באירופה מגלגל כ 150מיליארד יורו בשנה, בארה"ב בלבד שוק זה מגלגל כ-110 מיליארד דולר בשנה,

בהחלט מדובר בתעשייה כבדה מאוד.

מחקרים מראים שהגורם מספר אחד בעולם לתמותת סוסים הוא קוליק, הנגרם בעיקר משגיאות בני אדם בהזנת סוסים.

אומר יקי שרף וכולנו מרימים גבה, מערכת העיכול של הסוס אינה רגישה! היא פשוט מותאמת לסוסים שחיים בטבע ולא בשבי, הדלק שמקבל הסוס עבור קיומו או פעילות שאנו דורשים ממנו, לא מתאים לו

ולכן סוסים בשבי חשופים יותר למחלות.

מערכת העיכול של הסוס בנויה למזון גס עשב, תזכרו שסוס אינו מעלה גירה, הקיבה של הסוס בנויה למנות מזון קטנות במספר פעמים ביום ולא בפעם אחת, החלפה פתאומית של מזון לסוס מסוכנת ועלולה לגרום לקוליק,

חלוקה לא נכונה של המינונים בין מזון מרוכז למזון גס גם היא חשובה, יחס של 70/30 לכן כדאי להבין את תפקיד כל מרכיב.

שישה מרכיבים יש למזון: מים, שומנים, פחמימות, חלבונים, ויטמינים, מינרלים.

החלבון: אחד מהתפקידים החשובים של החלבון הוא לבנות תאים,  בהזנת סוסים עודף חלבון הופך לאנרגיה, חלקו האחר מועמס על הכליות והופך לשומן, מיתוס שגוי נפוץ אותו ניפץ עבורנו יקי שרף הוא, שעודף חלבון גורם למחלת laminitis אצל סוסים וזה פשוט לא נכון, laminitis (דלקת העלעלים) נגרם בגלל הפרעה מטבולית או שוק, לחץ סטרס אצל סוסים ולא בגלל עודף חלבון, לדוגמא סוס שברח מתאו ואכל כמות גדולה של תערובת.

מיתוס נוסף אותו הפריך עבורנו מר יקי שרף בנושא חלבון, הוא שעודף חלבון אינו גורם לגירודים אצל סוסים.

אנרגיה: מיוצרת ממזון ובעיקר מפחמימות, נחוצה לסוס לפעילות גוף שרירים, נאגרת בשרירים ובכבד, עודף אנרגיה הופך לשומן ואילו חוסר אנרגיה גורם לירידה במשקל.

נושא מעניין נוסף שעלה בהרצאה הוא איכות החציר בישראל – לצערנו באיכות ירודה, מגוון סיבות לאיכות ירודה כגון קצירה מוקדמת או מאוחרת, הערך העיקרי של הפרח יושב בעלים וקציר במועד לא נכון פוגע באיכות ובערך של המזון, בעיה אפשרית אחרת היא מגורם ההשקייה, במידה ומדובר בהשקיית השדה במי ביוב ראשונים יתכן שחיידקים יעברו לסוס במזון ויצרו מחלות, בעיות עקרות, הורמונים, עיוותים מסוכנים ועוד, השקיית שדה

במי ביוב שלישיים תקינה לחלוטין.

בעיית איכות דגן נוספת נגרמת בגלל אבק, כלי הקציר בישראל ופני השטח מיצרים אבק שיושב על הצמח וישירות למערכת העיכול של הסוס ומכאן קוליק וכו'.

בשאלת המילון דולר כמה אוכל לתת לסוס שלי למדנו איך זה עובד בחו"ל.

NRC הינו גוף מחקרי אמריקאי שאחת ל-6 שנים בוחן מחדש ומעדכן את נורמות האכלה לסוס, למעשה הם מאפשרים לכל בעל סוס לחשב את מצב הסוס לדוגמא: משקל, גיל, פעילות ועוד, צריך לתת כמות מזון מסוימת.

חברת bye-fly בנתה עבור הרוכב הישראלי מחשבון מזון לסוסים שיאפשר לבעלי הסוס לתת מנה מדויקת של מזון בדיוק כמו בחו"ל, שימוש במחשבון זה מלמד אותנו ומאפשר לנו לדייק במנת המזון של הסוס .

פגשנו בהרצאה מגוון סוגי מזון חדשים של פוריני שפשוט מכסים כל צורך אפשרי במנת מזון טובה לסוס, כל שנותר לנו במפגש שכזה הוא לחכות למפגשים נוספים בקוצר רוח.

כאמור קיבלתם קצת טעימה מהמפגש המעניין , תודה ליקי שרף ולחברת bye-fly על אירוח נפלא.

צירפתי עבורכם מעט מהמוצרים שפגשנו בסדנא.

את המוצרים ניתן לרכוש בחברת bye-fle

 

קריאה נעימה צוות האתר

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *