סוסים ישנים בעמידה

איך ישנים סוסים

את השאלה הזו שמעתי עשרות פעמים: סוסים ישנים בעמידה?

המאמר הבא יענה על השאלה שמחזיקה מיתוס גדול בנושא סוסים.

סוסים הם חיות נטרפות ולכן הם פחות אוהבים לישון על הקרקע, במצב שכזה קשה להם לקום מהר ולהימלט מטורפים במידת הצורך.

סוסים ישנים בעמידה במה שנקרא שינה קלה או נמנום, שינה בעמידה תארך לזמן קצר בלבד, מספר רב של פעמים ביום.

על מנת  שסוסים יעברו  למצב של שינה עמוקה בו ניתן לחלום חלומות הם חייבים לשכב כאשר הראש מונח על הרצפה, מצב זה קורה לרוב כאשר הסוס מרגיש מספיק בטוח בסביבה בו הוא נמצא.

היחס בין שינה עמוקה לשינה קלה הוא: כשעה ביום במצב שכיבה וכניסה למצב של שינה עמוקה, לעומת כשעתיים שינה קלה, נמנום בעמידה.

מדידת כמות הפעמים בהם עובר הסוס למצב של נמנום/שינה ביום, 30 נמנומים קצרים ביום בעיקר משעמום, יחד עם זאת ישנו הבדל בין סוסים שחיים בתא קטן ורוב היום סובלים משעמום, לבין סוסים בטבע שמבלים את רוב זמנם בחיפוש אחר מזון וגומעים קילומטרים רבים בשיטוט, סוסים בטבע ינמנמו פחות.

הסיבה שסוס יכול לישון בעמידה, נובעת מהיכולת הפיזיולוגית של הסוס לנעול את ברכיו ולהרפות את הלחץ מהשרירים, נעילת בירכיים יוצרת מצב בו רגל אחת של הסוס הופכת ליחידה אחת ומשמשת כרגל תומכת, למעשה רגל זו תומכת ביציבות הסוס במצב נמנום קל כאשר 3 רגלים אחרות נחות, מדי פעם הסוס יחליף את הרגל המקובעת ויאפשר לה מנוחה ע"י מעבר לרגל אחרת.

מצב שינה קלה נוסף, מתקיים כאשר הסוס ישן על הרצפה בתנוחה שבה רגליו מקופלות מטה, מתחת לגופו וראשו באוויר, בשינה קלה עיניו של הסוס עצומות.

סוסים לרוב לא ישנים יחד, בדרך כלל סוס אחד נשאר ער למטרת שמירה והשגחה ואחר כך מתחלפים, סוסים שחיים בקבוצה ישנים טוב יותר.

גם לעונות השנה יש השפעה על שעות השינה של סוסים, למעשה סוסים בחורף נוהגים לישון פחות.

במזג אויר חורפי וסוער יפעל הסוס בתבונה רבה לשמירה על חום גופו והאנרגיה שלו במצבי שינה.

ראשית על מנת להימנע ממגע עם רוח חזקה שנושבת, יבחר  הסוס לשכב קרוב לאדמה בזמן השינה, הסוס יעדיף זאת על פני שינה בעמידה כאשר גופו חשוף לרוחות חזקות.

נתון מעניין נוסף הוא שהסוס יעדיף להפנות את ישבנו לרוח וראשו לכיוון האחר ובכך לשמור על חום גופו, ישבנו רגיש פחות לקור, לכן זהו מצב שינה נוח יותר עבורו בחורף.

לצפייה בסרטון

לסיכום – כן סוסים ישנים גם בעמידה!

 

קריאה נעימה צוות האתר.

© כל הזכויות שמורות לMayHorse.com  פורטל הסוסים המוביל בישראל.

1 comment

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *