סוסים ומרעה

הכי טבעי לסוסים מרעה

בסקרים רבים שנערכו בנושא גידול סוסים, מצאו שטובי הוטרינרים והתזונאים מאמינים כי גידול סוס במרעה הוא הכי טבעי לסוסים.

מערכת העיכול של הסוס מתוכננת היטב לפעולת מעיים רציפה של מספוא במשך רוב שעות היום, בשונה מסוס שנמצא בתא סגור ומקבל 2 ארוחות מרוכזות ביום, במקרה שכזה פעולת המעיים קצרה ומהירה ופחות בריאה לסוס.

בתנאי גידול מרעה (כל היום), סוסים ישקיעו 60-70% מזמן המרעה שלהם באכילה, זאת בשילוב עם פעילות הליכה ניכרת, הם יגמעו מרחקים גדולים יותר במיוחד בשטחים רחבים וגדולים, בפעילות מתונה שכזו הטבע יספק לסוס את מרכיבי התזונה הדרושים לסוס להתקיים מבחינת חלבונים, פחמימות ושומנים.

למרבה הצער בישראל עבור רוב הסוסים כמעט ואין חיים חופשיים במרעה, למעשה גישה חופשית למרעה אינו אלא חלום עבור רובנו, כל שכן במידה וקיים מרעה הוא יהיה מסוגל להאכיל את הסוסים רק למשך תקופה מוגבלת אם בכלל, בנוסף לא תמיד המזון הנגיש במרעה יכיל את המרכיבים הרלוונטיים לקיום והתפתחות טובה של הסוס בחלוקת חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים וכבר בשלב זה ענינו על שאלת הצורך בתוסף מזון מרוכז לסוס.

מבחינה תזונתית השאלות הנפוצות בנוגע למרעה סוסים ותזונה ע"י מזון גס וטרי ללא הגבלה הם:

  • מהו היתרון של מרעה לסוס?
  • האם הסוס שלי יכול לקבל את כל התזונה הנדרשת ע"י אכילת מזון גס וטרי במרעה בלבד?
  • הסוס שלי נמצא במרעה כל היום, אני צריך להוסיף לו איזשהו תוסף לתזונה ?

התשובה לכל השאלות הללו היא … זה תלוי! מספר גורמים צריכים להילקח בחשבון, גיל ושימוש הסוס/ה, משקלו, סוסים בהריון, מצב בריאות הסוס, גיל הסוס, שיני הסוס, עונות השנה, מינים של דשא כגון: דגן, אספסת, בקיה, תלתן, שיטות ניהול המרעה, כמות המים שקיבל במרעה, האם הסוס דומיננטי בקבוצה או חלש כך שאינו מקבל את מנת המזון הדרושה לו.

המלצה חמה לאנשי סוסים היא: אתם חייבים קצת והבנה של הגורמים הללו לנצל מרעה טוב כחלק מהתכנית התזונתית של הסוס, הרכבת מנה יומית לסוס מחייבת התחשבות במשתנים שציינו.

 

 

 התנהגות במרעה

כלל אצבע הוא שסוסים רוצים לרעות, בכלל סוסים אוהבים לבלות במרחבים פתוחים, עם זאת כדי להעריך את הפוטנציאל לאכילה במרעה וכדי לענות על הצרכים התזונתיים של הסוס שלנו, אנו זקוקים לידע בתחום התנהגות מרעה טיפוסית של הסוס.

מהנתונים הזמינים ברור כי זמן  מרעה ארוך נדרש לסוס במהלך יום במרעה על מנת לקיים את הדרישות התזונתיות שלו, זה הגיוני כשחושבים על צורכי האנרגיה הכוללת של הסוס והעובדה שמזון גס וטרי הגדל במרעה יכול להכיל 50%-80% מים.

כאמור, על סוסים ממוצעים לרעות כ 70% מהזמן על מנת לספק לעצמם את מרכיבי התזונה והכמויות הנדרשות להתפתחותם, לכן אם לסוס יש 24 שעות ביממה גישה למרעה, הוא יבזבז עד 17 שעות בפעילות מרעה, עם זאת, מספר גורמים ישפיעו על משך המרעה כגון: תנאי מזג אוויר קשים (קר או חם), זמינות מזון מוגברת, כמות סוסים במרעה, זבובים טורדנים, זמינות, מים טריים ועוד.

במרעה הזמן הוא ביחס הפוך לאיכות וכמות מספוא, כלומר סוסים יבלו פחות זמן במרעה באחו השופע באביב בהשוואה למרעה בקיץ יבש, שזמינות המזון נמוכה יותר.

נתון חשוב הוא שאיכות המרעה משתנה בהתאם לסוג הקרקע, סוג הדישון, לדוגמא: עונות טובות ועשירות יותר הם סתיו אביב בתקופות אלה המזון בשיא פריחותו, הירק גבוה מאוד ולכן רמת החלבון גבוהה יותר.

סוסים ישקיעו כ 10% מזמנם בהליכה כאשר הם במרעה, עם זאת יותר זמן יוקדש להליכה במרעה באיכות ירודה מכיוון שהסוס מחפש מזון מזין וטעים, נתון מעניין נוסף הוא שסוסים ישקיעו זמן גדול יותר להליכה כשהם לבדם כנראה משום שהם נמצאים בחיפוש אחר ידידות, בחלוקת הזמן במרעה יבלה הסוס רק שעה עד שלוש שעות בשכיבה, בעיקר בשעות של לפנות בוקר.

 יתרונות של מספוא טרי

בהזדמנות לרעות יש שני יתרונות חשובים מאוד עבור הסוס, ראשית יקבל הסוס מזון גס וטרי עשיר בסיבים ארוכים המסייעים לסוס ולמערכת המטבולית שלו, סיב ארוך הוא צורך בסיסי לתפקוד תקין של מערכת העיכול של הסוסים, בנוסף יש את השיקול הכלכלי, מרעה שמנוהל היטב יהיה מקור חסכוני של מזון באיכות גבוהה ואכן כפי שיובהר בקרוב, בנסיבות מסוימות מרעה יכול לענות על מרבית הצרכים התזונתיים של הסוס שלך במידה והסוס אינו עובד קשה, מכיוון שהסוסים שלנו רכובים ופעילים הם זקוקים לתוספות אנרגיה וחלבון בנוסף למזון הטרי במרעה ולכן במצב שכזה מומלץ להוסיף מרכיבים חשובים להתפתחות הסוס.

יתרון אחר של גידול סוס במרעה הוא שהמרעה הוא מקום מצוין עבור סוסים לפעילות גופנית, פריקת אנרגיה, הפגת שעמום, שגרה בריאה ועוד.

ראינו לא פעם סוסים שמגרדים ופוצעים את עצמם מרוב שעמום בתא, פגשנו סוסים שנושכים זה את זה משעמום, ראינו סוסים שמשפשפים שיניים ועוד התנהגויות שליליות שכולם נגרמו מעמידה ממושכת בתא סגור, כאשר חלוקת המזון מתבצעת פעמיים ביום, על מנת למנוע מצב שכזה רצוי לספק לסוס חציר זמין כל שעות היום וכמובן מזון עשיר באנרגיה.

סוס יבצע את כמות שעות הפעילות הגופנית מרצון באופן פרופורציונאלי לזמן שהעביר במרעה, במחקר אחד של סייחים בני שנה, חוקרים יפנים חקרו את ההשפעות של זמן מרעה, על צריכת מזון וההוצאה האנרגטית ביחס למרחק שכיסו הסוסים במרעה, קבוצה אחת של סוסים הורשתה לרעות במשך 17 שעות ביום ואילו הקבוצה השנייה קיבלה זמן מוגבל עד שבע שעות מרעה ביום, באחו שגודלו 10 דונם, הסוסים שהיו במרעה במשך 17 שעות ביום הלכו בין שמונה 9.5 קילומטרים ואילו קבוצת הסוסים המוגבלת לשבע שעות מרעה ליום צעדו 2.5 עד שלושה קילומטרים.

רוב המרחק הזה יכוסה על ההליכה, אי לכך צריכת האנרגיה ליום (קלוריות) תהיה גבוהה באופן משמעותי עבור סוס במרעה בהשוואה לסוס שנמצא בתא רוב היום.

עכשיו לשאלה החשובה: האם המרעה יספק את צורכי הסוס?

ראשית כמה עקרונות בסיסיים תזונתיים: סוסים מבוגרים צורכים סדר גודל של כ 2%-2.5% ממשקל גופם בכל יום כשמדובר במזון יבש על סוגיו השונים, לדוגמא סוס שמשקלו 450/500  ק"ג יצרוך ביום כ 10-12 ק"ג של חציר איכותי, היחס צריך להיות 70%-80% מזון גס בין אם הוא טרי במרעה ובין מזון יבש (שבולת,דגן,חציר) ושאר המזון יסופק לסוס ע"י מזון מרוכז כ 2-3 קילו ביום (תערובת, אספסת ועוד).

אז כמה דשא אפשר לאכול בשעה של פעילות במרעה?  ובכן הממוצע יהיה בין 0.5 -1.4 ק"ג בשעה, זה כמובן תלוי באיכות המרעה וגובה הירק, משמעות הדבר היא: סוס שנמצא במרעה 24 שעות כאשר 17 שעות מתוכם הוא עוסק באכילה יכול לאכול עד 13 ק"ג מספוא ביום שכזה, כמות שכזו תספיק כדי לספק את הצרכים היומיים שלו.

במידה והסוס יבלה שמונה עד 10 שעות במרעה, זה יספיק כדי להשיג צריכה של לפחות 1% ממשקל הגוף, כל זמן פחות מאשר משך הזמן הזה של מרעה יזדקק הסוס לתוספת מספוא משלים (כגון חציר, כפתיות, תערובת וכ"ו) כדי לספק את הצרכים התזונתיים שלו.

בהגדרת כמות המזון לסוסכם יש להתייחס למשתנים חשובים כגון סוסה בהריון חייבת לקבל חציר איכותי עשיר באנרגיה ומינרלים ללא הגבלה על מנת לספק לסייח את הבסיס להתפתחותו ובניית מערכת החיסון שלו, סוסה מניקה זקוקה למזון עשיר עבור הסייח שלה, סוס שעובד קשה זקוק למנה יומית עשירה וגדולה יותר מסוס שאינו פעיל, כל אלה חייבים להיות חלק מהשיקול בבניית סל המזון לסוסכם.

 

 האם מספוא יכול להזיק?

בנסיבות מסויימות מרעה יכול לעשות פעולה הפוכה ולהוות סכנה פוטנציאלית לבריאות הסוס שלך, לדוגמא: הסיכון של הידבקות בטפיל כבד סוסים יכול להתרחש במרעה גרוע, דוגמא אחרת היא קוליק שיכול להיגרם ע"י עליה חדה בתזונה ובמרכיבי המזון, שינוי שכזו עלול לגרום לסתימה במעיים, בסתיו לדוגמא עלייה חדה באכילת עמילן, תסיסה של עמילן עודף במעי האחורי תגרום להפרעה בתפקוד מערכת העיכול, מה שיכול להוביל להתפתחות של כאבי בטן, שלשולים ועוד, מרעה חייב להיות נקי מניילונים, חבלים ושאר לכלוכים אותם הסוס עלול לאכול ולהיפגע.

מכיוון שהסוס הוא חיה רגישה ביותר בכל נושא המזון, אסטרטגיה אחת כדי למנוע בעיות אלה, היא בכל שינוי בתזונת הסוס יש לתת לסוס באופן מדורג את המזון והכמות, לדוגמא בזמן הכנסת סוס למרעה בתקופת האביב, עשו זאת בהדרגה ביום הראשון או השני, לנסות להגביל מרעה ללא יותר מ -30 דקות עד שעה, ואז בהדרגה להגדיל את הזמן במרעה במהלך השבוע הבא עד 10 ימים.

לסיכום בישראל המודעות לתוספי מזון לסוסים גדולה מאוד בשנים האחרונות ואיכות המזון המיובא ארצה מצויינת, לכן נמליץ בחום להתייעץ עם הווטרינר שלכם על בניית מנה מאוזנת שתשמור על מצבו הגופני של סוסכם.

אגדיל ואומר, כלל אצבע! סוס שהצלעות שלו בולטות, אינו מקבל תזונה ראויה! במקרה שכזה התייעצו עם אנשי מקצוע מתאימים לשינוי תזונה.

מרעה

לכניסה לחנויות המזון המומלצות שלנו הקליקו כאן

קריאה נעימה צוות האתר.

1 comment

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *