האם צמח החוביזה מזיק לסוסים?

פינת הטיפ השבועי

את צמח החוביזה ניתן למצוא כמעט בכל מקום ובכל שדה בישראל, החוביזה שייך למשפחת צמחי הבר ושמו הישראלי "חלמית" צמח זה נפוץ מאוד בארצנו ומגיע לשיא פריחתו בין החודשים ינואר לאפריל לקראת סוף עונת הגשמים.

החוביזה הינו צמח אכיל טעים ומזין וטעמו מזכיר את התרד והמנגולד, בנוסף החוביזה שופע בסגולות מרפא כגון: הגנה מפני דלקת חניכיים, טיפול בדלקת בדרכי השתן, מניעת סרטן ערמונית, הקלה בעצירות, טיפול בשיעול, טיפול בכוויות ופצעי עור ועוד.

הצמח עשיר בוויטמינים מסוגים A/B/C עשיר בחלבון ובברזל ומכיל את נוגדני חמצון החשובים המסייעים לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף, על מנת לממש את סגולותיו של הצמח מומלץ לחלוט אותו, בנוסף יש שפע של מתכונים לבישול, טיגון ומתכוני סלטים שונים בשילוב צמח החוביזה.

נשאלת השאלה אם לבני אדם הצמח מכיל את כל היתרונות והתוספים הללו, האם הוא טוב גם לסוסים?

ובכן בשונה מבני אדם שאוכלים בארוחה ממוצעת גרמים בודדים של הצמח, כשמדובר בסוסים הכמויות משתנות ועלולות להגיע לעשרות קילוגרמים ביום.

במאמר שהעלנו לאחרונה הכי טבעי לסוסים מרעה, (לכניסה למאמר סוסים במרעה הקלק) הבאנו את הנתון שסוס יכול לאכול כ-12 קילו של מזון גס במרעה ביום, כך שבמידה ורובו של הירק הינו חוביזה המשמעות עלולה להיות קטלנית.

סוסים שאוכלים את צמח החוביזה במינון גבוה לאורך זמן, עלולים להיפגע בתסמונת הרעלת חלמית (חוביזה), הצמח עלול להוות סכנה לסוסים ובכלל לבעלי חיים מעלי גירה, סכנה זו נובעת מהעובדה שבחוביזה (חלמית) קיים פוטנציאל לריכוז גבוה של ניטראטים.

נתון חשוב הוא: ככל שעלי החוביזה בוגרים יותר הסיבים של עלי החוביזה חזקים יותר ולכן מתפרקים פחות טוב ועלולים ליצור סתימה במעיים וכמובן לקוליק.

סוג נוסף של קוליק עלול להיגרם ע"י השפעת הניטראטים שעלולה לגרום לקוליק מסוג אחר  (למאמר בנושא קוליק סוסים הקלק), או כהרעלת חלמית, זו עלולה לפגוע בשרירים ואף לגרום למותו של הסוס.

עודף של ניטראטים בגופו של הסוס גורמת לספיגתם בגופו של בעל החיים ולהרעלה.

לניטראטים יש השפעה קאוסטית על מערכת העיכול ובמינון גבוה תגרום לדלקת הקיבה והמעיים, בנוסף ספיגת הניטראטים תגרום לחמצון הברזל בהמוגלובין וכתוצאה מכך לפגיעה בהולכת חמצן בדם לחנק ומוות.

בישראל אירעו מספר מקרי מוות של סוסים שאכלו את החוביזה במינון גבוה ולאורך זמן, כמו כן מקרים שונים בהם אובחנו סוסים שסבלו מתסמונת קלינית של הרעלת חוביזה, או סוסים שרבצו ללא תזוזה עקב פגיעה בשרירים, סוסים נוספים סבלו מפרכוסים חמורים ובמקרה נוסף סבלו מתופעות חמורות של שיתוק הפה והלשון וחוסר יכולת לאכול תופעות שהזכירו תסמינים של קדחת הנילוס. (למאמר בנושא קדחת הנילוס).

לסיכום: אכילה של חוביזה במינון נמוך ובזמן קצר אינה מזיקה לסוסים, אך במידה ומדובר בשדה פראי של חוביזה בלבד, רצוי למנוע מהסוס רעייה בשדה שכזה.

לרשימת הוטרינרים המומלצים שלנו הקלק 

קריאה נעימה צוות האתר.

© כל הזכויות שמורות לפורטל הסוסים הישראלי mayhorse.com

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *