טיפול בזבובים באורווה

מהם הגורמים לגרדת סוסים

הקיץ הגיע ואיתו בעיה שמטרידה את כל בעלי הסוסים, הזבובים!

הזבובים ושאר המציקים כגון: פרעושים, קרציות, יתושים, יבחושים הניזונים מגופו של הסוס (Culicoides) מציקים אלה מוציאים את הסוסים משלוותם וגורמים להם לחוסר מנוחה, כתוצאה מכך נראה סוסים מתגרדים בכל חפץ שעומד לרשותם באורווה או במנאג.

בואו נכיר קצת את הזבובים

במחזור חיים של הזבוב יש ארבעה שלבים: ביצה, זחל (רימה), גולם (שממנו בוקע החרק הבוגר), זבוב.

הזבובים מאמצים לעצמם בתי גידול זמינים בשפע לדוגמא: ערמות פסולת, רפתות, לולים, אורוות, דירים, מזבלות ובכל מקום בו יש זבל אורגני, רדיוס הפעילות הממוצע של זבובים הוא כשמונה קילומטרים.

קצב ההתרבות של הזבובים הוא מהיר, מרגע הטלת ביצת הזבוב, הזמן הנדרש להתפתחות עד לרמת זבוב הוא שמונה ימים, נקבת זבוב אחת מסוגלת להטיל כ 1,500 ביצים.
הטמפרטורה האהובה על הזבובים היא 16-35 מעלות, בטמפרטורה נמוכה מ-15 מעלות קצב ההתפתחות של הזבובים  מרגע ההטלה יורד בצורה משמעותית, מצב זה משפיע ישירות על האטת אוכלוסיית הזבובים ופעולתם של הזבובים הבוגרים נפסקת.

באופן מפתיע ובניגוד למה שחשבנו כשהטמפרטורה בחוץ עולה מעל 35 מעלות, ישנה האטה בפעילות הזבובים והם למעשה מתים מהחום, זו בדיוק הסיבה שהזבובים נמשכים למקומות מוצלים.

גרדת סוסים

סוס מתגרד זה בהחלט בעיה! ישנם שני סוגי גרודים עיקריים:

הראשון גרדת שנובעת מאלרגיה.

השנייה היא גרדת שנובעת מהפרעות רגעיות ושעמום ואיתה קל להתמודד.

בעיית הגרדת כתוצאה מאלרגיה ליבחושים תלווה סוסים שסובלים מזה למשך כל חייהם, למעשה אין טיפול שירפא אותם מאלרגיה ברמה של 100% הצלחה אך בהחלט ניתן להקל על סוסים שכאלה.

חשוב להכיר: בדיקת דם ע"י ווטרינר יכולה לאבחן אלרגיה כזו ולכן מומלץ בחום טרם קניית סוס לבצע בדיקת קנייה ע"י ווטרינר שיבדוק גם ייתכנות מחלה שכזו.

ראשית חשוב לציין יש לא מעט סוסים שסבלו מאלרגיה וגרדת, אך ברגע ששינו מקום מגורים לאזור אחר הבעיה נפסקה, בהחלט לאזור ולטמפרטורה יש משקל גדול בהגדלת והקטנת הבעיה, ככל שהאזור יהיה קר יותר ויבש יותר הבעיה תקטן, פרמטר חשוב נוסף הוא תא או מרעה, סוס שעומד בתא יהיה חשוף פי כמה לגרדת מאשר סוס שחי במרעה ונע קילומטרים רבים כל יום.

ישנם מספר תופעות לגרדת ולאלרגיה ממעופפים, תופעה אחת היא גרוד הרעמה לחלוטין, טיפול וגידול חזרה של רעמה אמור לקחת כמה שנים טובות, סוס ללא רעמה נחשב לפחות יפה וזו בעיה קלה יחסית, ניתן לטפל בה ע"י משחות מרגיעות, שטיפת הסוס ושימוש בשמפו היפו אלרגי, ועטיפת הסוס ברשת זבובים לתקופת הקיץ.

גרדת זנב: נובעת משני גורמים עיקריים, האחד תולעים בקיבה שמשגעים ומגרדים לסוס באזור פי הטבעת שלו וגורמים לו לגרד את האזור בכל חפץ באורווה, הפתרון כמובן הוא תלוע הסוסראה מאמר בנושא תלוע סוסים.

הגרדת השנייה היא רגישות ואלרגיה וגם כאן ניתן לטפל יחסית בקלות ע"י מריחת משחות מרגיעות על הזנב, שמנים מרגיעים ורשת גוף נגד זבובים.

הגרדת הקשה יותר היא גנטית: זו עוברת גם לסייחים, ניתן לזהות אותה בקלות, הסוס יעטה על גופו תפרחת קשה שנראית כמו בועות קטנות תת עוריות, אלה מעידות על אלרגיה קשה ורגישות ליבחושים, הסוס יראה רע מאוד וטיפול בבעיה זו מחייב סיוע ווטרינרי, ישנם מקרים בהם הזרקת סטרואידים תקל על התופעה אך מדובר בפתרון זמני בלבד, חשוב לציין שהשימוש בסטרואידים עלול לסכן את הסוס ולכן אך ורק אבחנה נכונה של ווטרינר תאשר שימוש בתרופה שכזו במינון הנכון, כמו כן סביר להניח שבמידה ובאזור האורווה יש לול או רפת פעילים תהייה נוכחות גדולה יותר של זבובים מציקים ולכן מעבר לאזור רגוע יותר יכול להקל על מצבו של הסוס.

ווטרינר ידע לזהות את סוג הטיפול הנכון, ישנו טיפול נוסף של הזרקת נוגדני אלרגיה מתאימים, טיפול שכזה עלול לקחת מספר חודשים והוצאה כספית גדולה, במידה וחשוב לכם לטפל ולפתור את הבעיה קחו בחשבון שאחוזי ההצלחה אינם 100% אך גבוהים ואפשריים.

תופעה של גרדת בגוף גורמת לפציעת מקומות רבים על גופו של הסוס ולפטריות עור חשופות ומגרדות שבהם חובה לטפל על בסיס יומי, בעזרת שטיפה ומריחת התכשירים הנכונים כגון "איץ פרי" ושימוש במשחות אנטי דלקתיות.

זבובים בעיניים של הסוס: הזבובים נמשכים לאזור זה, הם מציקים מאוד לסוס שמתקשה לגרש את הזבובים נזקים אפשריים הם דלקות עיניים כתוצאה מעקיצות והטלות ביצים בעיני הסוס, גם כאן אל תהססו הזמינו ווטרינר.

בתמונה:דלקות עיניים כרוניות בעונת הקיץ גורמות לעיבוי של הלחמית.

סוס מתגרד זו צרה, יש כאלה שיבחרו פשוט למכור את הסוס, אם בחרתם להתמודד –

להלן מספר דרכים להתמודד עם הבעיה:

  • ניקיון קבוע של התא מלכלוך, הזבובים מטילים את הביצים בתוך החרא של הסוס ותוך 8 ימים דור חדש של מציקים נולד וימרר את חיי הסוס, הפתרון פשוט לאסוף ולנקות את התאים כל יום.
  • טיפול במקומות של מים עומדים, היתושים מקננים שם ומוצצים את דמם של הסוסים.
  • הפעלת מאווררים חזקים לכל סוס, אלה מרחיקים את המעופפים שלא מצליחים לעמוד במשב הרוח החזק, בנוסף האוויר הקריר מרגיע את הסוס ומאפשר לו לעמוד במנוחה ולא להתגרד ולפצוע עצמו.
  • עטיפת הסוס ברשתות זבובים, יש סוג שמכסה את כל גופו של הסוס ויש כאלה שמכסים את הפנים של הסוס בלבד.
  • חשמל בתא: פתרון פחות אהוב עלי, אך בהחלט עושה את העבודה, רכישת מתקן חשמל לתאי סוסים במתח נמוך יחסית ופריסת כבל חשמל דק סביב האורווה מונע מהסוס להתגרד ולפצוע עצמו, החשמל שיוצא ממכשיר זה אינו מסוכן לאנשים אלא מכאיב בלבד, לגבי הסוס, הוא לומד שבמגע עם גבולות התא הוא מרגיש כאב קל ונמנע ממגע וגרוד .
  • שימוש בתכשירים ומגרשי זבובים, יש תכשירים מצוינים מומלצים תוצרת הארץ של חברת bey-fly ויש תכשירים תוצרת חוץ.
  • תליית מתקנים קוטלי מזיקים בסביבת האורווה, אלה עושים את העבודה ומקלים על הבעיה.

ישנם מתקני לכידה פיתיון ללא רעל: הזבובים נמשכים לפיתיון ונלכדים.

מלכודת נפוצה במיוחד בנויה כך שהפיתיון נמצא מתחת למלכודת, בשיטה זו הזבובים הנמשכים לפיתיון, מבנה המלכודת בנוי כך שהזבובים נעים כלפי מעלה בתוך קונוס שהולך ונעשה צר שנפתח לחלל סגור ,מומלץ לתחזק את המלכודות, חשוב להחליף את הפיתיונות בתדירות גבוהה כדי לשמור על טריותם ועל כוח המשיכה שלהם, בנוסף חשוב לרוקן את המלכודות כשהן מתמלאות.
מלכודות דבק עם פיתיון :הזבובים נמשכים למשטחים דביקים, הספוגים בחומרי משיכה, ונלכדים עליהם.

  • ריסוס האורווה והתאים בחומרי הדברה כנגד פרעושים, קרציות וזבובים, לכל אחד מאלה יש חומרים שונים שעושים את העבודה, שימו לב אסור לרסס על האוכל והחציר ויש להיזהר במינון ובסוג החומר שלא יפגע בסוסים לכן מומלץ להתייעץ עם אגרונום, מדביר ובעלי מקצוע לפני הריסוס, יש חומרים שיצאו מהשימוש בהוראת משרד הבריאות כגון: פולאריס שפתר את בעיית הפרעושים והקרציות,

לכן בדקו והקפידו על שימוש בחומרים שלא יסכנו את הסוסים.

ישנם סוגי ריסוס שניתן לבצע בקלות יחסית, כגון: תכשיר המכיל פיתיון סוכרי, או שניתן להוסיף לו פיתיון כזה. כך ניתן לצמצם את היקף הריסוס ולהשיג יעילות קטילה מוגברת, לדוגמא חומר מסוג דינו פליי, מערבבים את החומר עם סוכר מומס במים חמים ומרססים במקומות בהם הזבובים אוהבים לנוח, ריסוס על בסיס יומי יקל על הבעיה.

תרופות סבתא כולנו מכירים ומקבלים המלצות מחברים שמבינים בסוסים, קחו בחשבון שחלק מההמלצות עלולות לעשות פעולה הפוכה, יש לא מעט חומרים שעלולים להחריף את התגובה האלרגית בטווח הארוך.

לדוגמא: השימוש בתכשיר שלכולנו יש בבית שמן תינוקות, או שמן שרוף, חומרים אלו למעשה מבודדים את העור הפגוע מהאוויר והלחות הנחוצה להחלמתו, מעכבים את התחדשות תאי העור

ואף גורמים לגירוי מוגבר באזור.

לסיכום, אם התחביב שלכם סוסים – קחו בחשבון אי אפשר להעלים לחלוטין את הזבובים והמציקים אבל בהחלט אפשר להקטין את הכמות ולהקל על הסוסים שלכם.

קריאה נעימה צוות האתר.

לרשימת הווטרינרים המומלצים שלנו הקלק כאן

לרשימת חנויות ציוד הרכיבה הקלק כאן

© כל הזכויות שמורות לMayHorse.com  פורטל הסוסים המוביל בישראל.

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *