נסיוב נגד הכשות נחש לבעלי סוסים עשירים בלבד?

היזהרו מנחשים..

הקיץ קרב ובא והנחשים מתעוררים משנת החורף, עונת הנחשים החלה.

הכשת נחש נפוצה מאוד בישראל בתקופה זו, בין מאי לנובמבר, הנחשים מתעוררים משנת החורף שלהם והופכים להיות פעילים.

כבעלי סוסים חשוב שתכירו, מהם הסימנים המאפיינים הכשת נחש? איך מטפלים? כיצד מונעים? האם לסוס שהוכש יש סיכוי לשרוד? כמה עולה נסיוב נגד הכשת נחש? כל התשובות במאמר הבא:

במדינת ישראל יש כ-40 סוגים של נחשים, כעשרה מהם ארסיים, כל השאר אינם ארסיים.

הנחש הנפוץ ביותר בישראל הוא הצפע הארץ ישראלי שאחראי על הכשות רבות, בבני אדם ובבעלי חיים, אם תתקלו בו הזמינו לוכד נחשים והימנעו ממגע עימו.

הצפע מצוי בכל שטח מדינת ישראל מצפון לדרום, ניתן לזהות אותו עפ"י ראשו המשולש, לאורך גבו יופיעו פסים בצורת זיגזג בצבע חום כהה המזכירים מעוינים, אורכו יכול להגיע עד למטר וחצי.

ארסו של הנחש מכיל רעלנים, אלה מוזרקים לגופו של הסוס בעת נשיכה ע"י שני שיניים חלולים וחדים כסיכה וגורמים לקרישת דם, בצקת בדרכי הנשימה, פגיעה במערכת העצבים והלב וכאב רב.

רוב ההכשות בסוסים קורות בפנים וברגליים, אזורים אלה שכיחים יותר משום שהסוסים חיה סקרנית, הכשות בפנים קורות משום שהנחש מסתתר בתוך קש וכשהסוס מכניס את ראשו לאכול הוא מוכש באפו, ההכשה באזור הרגליים מסוכנת יותר מהראש עקב זרימת דם מהירה יותר לגוף והתפשטות הארס.

כיצד מזהים הכשת נחש:

לרוב באזור המוכש נמצא 2 סימנים אדומים הנגרמים  משיני הנחש, אלה מעידים על נשיכה, במידה וראינו נחש בבריחתו באורווה מומלץ לחפש סימני שיניים על האזורים הפוטנציאלים להכשה בסוס, רגלים או ראשו של הסוס.

שיני הנחש חלולות ומכילות את הארס שמוזרק לגופו של בעל החיים, חומרת הפגיעה משתנה בהתאם לכמות הארס שמוחדר למחזור הדם ולמספר ההכשות.

לאחר תרדמת החורף כמות הארס בגופו של הנחש מרוכזת מאוד ולכן מסוכנת מאוד, כמות הארס משתנה בהתאם לגודלו של הנחש, נחשים קטנים אינם מווסתים את כמות הארס ומזריקים את כל מה שיש להם, הנתונים מראים שבחלק ממקרי ההכשה הנחש אינו מזריק ארס בכלל, אלה נחשבים להכשות עקרות.

כלל אצבע: זמן התגובה לטיפול בסוס קריטי! מדובר במצב חרום ממדרגה ראשונה, הזמינו ווטרינר ללא השתהות.

מספר שעות לאחר ההכשה עלולים להתקיים התסמינים הבאים: חום גבוה, חולשה, אפטיות, הגברת קצב הלב, ריור, קרישת דם, נפיחות באזור ההכשה, צליעה במקרה של הכשה באזור הרגליים.

הכשת נחש עלולה לגרום למוות או לפגיעה בלתי הפיכה במידה והסוס לא יקבל את הטיפול הנכון.

טיפול מומלץ בהכשת נחש:

עד להגעתו של הווטרינר, כללי הטיפול בהכשת נחש הם:

ראשית הרגיעו את הסוס, קשרו אותו ומנעו פעילות מיותרת, חל איסור למצוץ את הארס, או לצרוב את האזור, אין לקרר את המקום או לקשור חסם עורקים, אין להאכיל או להשקות את הסוס גם אם הוא נראה לכם תשוש.

ככלל, הטיפול בהכשת נחש מתבצע רק ע"י ווטרינר בהזרקת נסיוב נוגד ארס.

נסיוב זה מופק מדמם של סוסים שלגופם הוזרק ארס במינון נמוך ומבוקר וגופם פיתח נוגדנים לארס נחשים.

נסיוב זה זמין לווטרינרים ולבתי החולים הווטרינרים, אחוזי ההצלחה שלו גבוהים מאוד אך לא חד משמעיים, כמות המנות אותם יצטרך הסוס תלויות בפרק הזמן שעבר מרגע ההכשה ובכמות הארס, לכן זמן הטיפול חייב להיות כמה שיותר מוקדם.

תהליך הפקת הנסיוב בישראל, המיועד להכשות נחש צפע ארצישראלי הוא מורכב ויקר , משרד הבריאות בישראל הפריט את התהליך והפך אותו ליקר ביותר עד בלתי נגיש לבעלי סוסים רבים.

על מנת ליצר נסיוב שכזה, חולבים ארס מנחשי צפע ובתהליך מבוקר מזריקים אותו לסוסים שנמצאים בתוכנית יעודית למטרה זו, פעולה זו מייצרת נוגדנים בדמו של הסוס, בשלב הבא לוקחים דם מהסוס ומדם זה מיוצר הנסיוב.

בעקבות מורכבות הפקת הנסיוב ומחסור שנוצר בישראל, קפץ מחירו בשנים האחרונות והוא עלול להגיע לסכום של 5,000 ש"ח  לא כולל ביקור ווטרינר ושאר תרופות.

מחיר מופרז זה יצר מצב בו בעלי סוסים רבים לא יכלו להרשות לעצמם טיפול יקר כל כך, בשנת 2017 עדין היה פתרון חליפי, לישראל יובא ממקסיקו נסיוב לסוסים המיועד לטיפול בהכשות של נחשים מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה ולפי עלון המידע הנסיוב יעיל גם כנגד הצפע הארצישראלי, מחירו של נסיוב זה עלה בשנה שעברה – 1,400 ש"ח לא כולל ביקור ווטרינר, לצערנו, נסיוב זה לא קיים במלאי השנה, עקב כך נוצרה מציאות מעוותת ביותר שבני אדם וסוסים משתמשים באותו נסיוב ולכן כל שנותר לנו הוא לשלם והרבה להצלת חיי הסוס ולקוות שמשרד הבריאות יתעורר וישנה את המצב.

בנוסף להזרקת נסיוב הווטרינר יזריק אנטיביוטיקה לסוס משום ששיניי הנחש עלולים להעביר חיידקים וזיהום בזמן ההכשה, במידת הצורך ישתמש הווטרינר במשככי כאבים ובהזרקת נוזלים לוריד על מנת לייצב את לחץ הדם.

פתרון אפשרי הוא ביטוח לסוס הנקרא ביטוח סכנת חיים, פוליסה זו מכסה מקרים כגון הכשת נחש, עלות פוליסה שכזו עלולה לנוע בסביבות 1200 ש"ח לשנה בתוספת השתתפות עצמית. לרשימת סוכני הביטוח המומלצים הקלק.

טיפול מונע:

מומלץ לדאוג לסביבת אורווה נקייה וללא עשבייה, יש לסלק צמיגים נטושים אלה אהובים על נחשים, מומלץ לייבש מקורות מים עומדים, נחשים זקוקים למים ולכן סביר שיתמקמו באזור שכזה, סלקו ערמות פסולת ניילונים וכל מקום שנחשים יעדיפו להסתתר בו, ככלל בכל מקום שיש עכברים יהיה נחשים ולכן מומלץ להדביר נגד עכברים, פתרון טוב וטבעי הוא לדאוג שיהיה חתול באורווה, זה יעשה את העבודה מצוין.

במידה וראיתם את הנחש מומלץ לא לנסות לתפוס אותו ולתת לו לסגת על מנת למנוע פגיעה בכם, יחד עם זאת חשוב לזהות סימנים מזהים או לצלם אותו על מנת לקבל את הנסיוב המתאים לסוסכם.

רצוי להזמין לוכד נחשים שיסלק את הנחש בבטחה מהמקום, בכל מקרה זכרו, הנחש הנו בעל חיים מוגן ואסור לפגוע בו.

תודה לוטרינרית נירית אלסר בהכנת המאמר.

לרשימת הווטרינרים המומלצים שלנו הקלק 

קריאה נעימה צוות האתר.

© כל הזכויות שמורות לאתר הסוסים mayhorse.com

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *